TESS maakt eerste sterrenfoto

Laurien Onderwater

19 september 2018 11:59

NASA TESS

De NASA heeft het eerste wetenschappelijke beeld vrijgegeven dat zijn nieuwste planetenjager heeft vastgelegd.

De Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) is begonnen met het echte werk en levert volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie nu waardevolle gegevens om wetenschappers te helpen nieuwe exoplaneten of planeten buiten ons zonnestelsel te ontdekken en bestuderen.

Zo heeft TESS begin augustus een gedetailleerd beeld genomen dat de NASA nu heeft vrijgegeven. De foto – die in 30 minuten is genomen met alle vier de breedhoekcamera’s van het ruimtevaartuig – laat de zuidelijke hemel zien. Dit zogenoemde first light-beeld is 24 graden breed en bevat sterren waarvan bekend is dat er exoplaneten aanwezig zijn.