Vlees from space: ‘biefstuk’ in het ISS geprint

Laurien Onderwater

09 oktober 2019 15:59

kweekvlees

Een primeurtje in het internationale ruimtestation: astronauten lieten op ruim 400 kilometer hoogte een lapje kweekvlees uit de 3D-printer rollen.

Koken in het ISS is natuurlijk geen doen. Daarom bezorgt eens in de zoveel tijd een onbemand ruimtevaartuig voorverpakte maaltijden bij de astronauten. Dit ruimtevoedsel zit vaak in blik of aluminiumfolie gewikkeld of is gevriesdroogd. Maar maaltijden moeten ook voor langere periodes kunnen meegaan, voor het geval een bevoorradingsmissie misloopt.

Om die reden experimenteren bedrijven met manieren om voedsel te verbouwen aan boord van een ruimtevaartuig. Zo ook de Israëlische start-up Aleph Farms. En die boekte onlangs een succesje: voor het eerst is er een stukje vlees uit een 3D-bioprinter gerold aan boord van het ISS.

Kweekvlees

Aleph Farms kwam vorig jaar al in het nieuws toen het een biefstuk presenteerde dat volledig in het laboratorium was gekweekt. Dit kreeg het bedrijf voor elkaar door cellen van een koe te oogsten middels een kleine biopsie. De cellen werden vervolgens in een ‘bouillon’ van voedingsstoffen geplaatst die de omgeving in het lichaam van een koe nabootsten. Van daaruit groeiden ze uit tot een dun stukje biefstuk.

Maar ditzelfde experiment in de ruimte herhalen, is andere koek. Daarom moest de start-up zijn aanpak aanpassen. De koeiencellen en de voedingsbouillon waren in gesloten flesjes geplaatst. Vervolgens bracht het Sojoez MS-15-ruimtevaartuig de flesjes naar het Russische segment van het internationale ruimtestation.

Ruimteburger

Eenmaal daar plaatsten kosmonauten ze in een 3D-bioprinter die met de cocktail van voedingsstoffen en rundercellen aan de slag ging. Na verloop van tijd kwam er spierweefsel – a.k.a. een stukje rundvlees – uit de printer gerold. De kosmonauten hebben er niet van kunnen eten, want de vlees-samples keerden op 3 oktober terug naar aarde; het experiment diende enkel als proof of concept.

In de toekomst hoopt Aleph Farms een eiwitbron te bieden voor ruimtemissies. Het experiment is overigens niet het eerste waarbij voedsel in de ruimte is verbouwd. In 2015 teelden astronauten sla in het ISS. Toen sla, nu vlees… Dan heb je toch al twee cruciale ingrediënten voor een space burger.

Bronnen: ScienceAlert, The Guardian