‘Doorschijnend hout is beter dan glasplaat’

KIJK-redactie

2016-08-20 13:00:00

doorzichtig hout

Mogelijk vullen we onze ramen in de toekomst niet met glasplaten, maar met hout.

Hout is een sterk en veelzijdig bouwmateriaal, maar we schuiven het nog niet zo snel tussen onze kozijnen. Althans: nóg niet, want ingenieurs hebben doorzichtig hout ontworpen dat veel steviger en efficiënter is dan glas.

Betere isolatie

Het team paste het bewerkte hout toe op het dak van een klein modelhuisje. Uit verschillende testen concludeerden de onderzoekers van de Universiteit van Maryland dat het materiaal maar een beetje minder zonlicht binnenlaat dan glas, terwijl het veel meer warmte tegenhoudt. Daarmee isoleert het hout dus beter tegen hitte.

Bovendien is het bouwmateriaal zéér sterk, zoals de onderzoekers in het onderstaande filmpje demonstreren. Met een hamerslag verkopen zij het doorzichtige hout daarin een flinke klap, maar desondanks geeft het geen krimp. Intussen ligt de glasplaat er na een vergelijkbare stoot verbrijzeld bij.

De onderzoekers maakten het hout door de chemische stof lignine uit hout te halen; een stof die hout sterker en bruiner maakt. Daarna werd het hout geweekt in de lijmachtige kunststof epoxy, waardoor het doorzichtiger en steviger werd.

Milieuonvriendelijk

Er moet echter nog wel iets gebeuren, wil het materiaal de glasplaat uit onze kozijnen stoten. Dit komt doordat voor het maken van transparant hout zoals gezegd epoxy nodig is, terwijl deze kunststof niet bepaald milieuvriendelijk is. De ingenieurs experimenten daarom nog met andere soorten verstevigers, waaronder het recyclebare polyvinylfenol.

Bronnen: Advanced Energy Materials, ScienceAlert