4 techgiganten duiken op AI – en eentje niet

KIJK-redactie

2016-03-21 13:00:50

Van Facebook tot Microsoft: kunstmatige intelligentie is hot voor techgiganten. 

Heel lang was het met artificial intelligence een kwestie van aanmodderen. Maar inmiddels kunnen computers taal begrijpen, objecten herkennen en open vragen beantwoorden. Eigenschappen die een aantal techgiganten goed van pas komen en daarom investeren ze in de ontwikkeling van hun eigen slimme systemen. Een aantal voorbeelden.

Facebook: in 2013 besloot Facebook-oprichter Mark Zuckerberg te investeren in kunstmatige intelligentie met een onderzoeksgroep geleid door topwetenschappers in het veld. Facebook richt zich met name op gezichtsherkenning, computervisie en natuurlijke taalverwerking.

Google: naast het verbeteren van zijn eigen search-algoritme en het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s focust Google zich op machineleren. Via een open-source-platform kan iedereen meewerken aan onderwerpen als taalbegrip en objectherkenning.

Microsoft: net als de concullega’s zet ook Microsoft groot in op machineleren, onder meer door het ontwikkelen van een virtuele secretaresse. En net als Google heeft Microsoft een open-source-platform gelanceerd waar iedereen kan meedoen.

IBM: kunstmatige intelligentie zit al sinds de jaren vijftig in het DNA van IBM. Met meer dan vijfhonderd A.I.-patenten en Watson als poster child van het succes is IBM van alle techbedrijven het verst.

Apple: op het mondiale A.I.-bal schittert ’s werelds grootste techbedrijf door afwezigheid. In tegenstelling tot de concurrentie heeft Apple nul academische studies over kunstmatige intelligentie geproduceerd en nauwelijks baanbrekende toepassingen gemaakt.

Dit is een kader van het artikel ‘De computer leert leren’, te vinden in KIJK 4/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 24 maart tot en met 20 april. 

Hieronder vertelt filosoof Nick Bostrom over de mogelijkheid dat we in een computersimulatie leven:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meer informatie:

Tekst: Hidde Tangerman







De nieuwste editie

ook online te bestellen




Meer Artikelen