Lockheed presenteert eerste beelden van mini-telescoop

Laurien Onderwater

07 augustus 2017 16:00

Deze experimentele telescoop van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant weegt 90 procent minder dan conventionele exemplaren en is slechts 2,5 centimeter groot.

Noem het woord ‘telescoop’ en het eerste beeld dat je voor je hebt, is er waarschijnlijk een van een lange buis met een grote lens. Daar wilde Lockheed Martin juist van af. De vliegtuigfabrikant kwam daarom met de experimentele telescoop genaamd Segmented Planar Imaging Detector for Electro-Optical Reconnaissance. Een behoorlijke mond vol, dus daarom wordt hij ook wel SPIDER genoemd.

De mini-telescoop weegt 90 procent minder dan conventionele instrumenten, maar behoudt wel dezelfde hoge resolutie als een telescoop die tien keer groter is. De eerste beelden van deze experimentelescoop (snap je hem?) zijn nu gepresenteerd.

SPIDER

In tegenstelling tot conventionele telescopen, die afhankelijk zijn van lenzen of spiegels, vervangt SPIDER de primaire lens door een ‘legioen’ van insectachtige lenzen die elk minder dan een millimeter in doorsnee zijn. Deze lenzen ‘voeden’ licht aan een photonic integrated circuit op een siliconenchip.

De geschoten beelden worden samengevoegd volgens het principe van interferometrie. Wanneer de lichtgolven van een reeks beelden met elkaar interfereren (elkaar versterken), meet de telescoop de amplitude (de grootste afwijking van de lichtgolf) en de fase van de interferentiepatronen. Hieruit kunnen nieuwe, scherpere beelden worden samengesteld.

Een duim groot

Het SPIDER-team testte de telescoop met een reeks van 30 lenzen op een afstand van 482 kilometer. De beelden zien er dan als volgt uit:

De resultaten zijn nog niet echt spectaculair te noemen, maar toch indrukwekkend genoeg voor een prototype dat vele malen lichter en kleiner is (een inch, dus 2,54 centimeter) dan de huidige telescopen. Bij de volgende fase van de ontwikkeling concentreert het team zich op het samenstellen van instrumenten met hogere resolutie en een breder gezichtsveld.

Size matters

Lockheed Martin ziet veel toepassingen in de mini-telescoop. Zo is hij niet alleen geschikt voor in de ruimte, maar ook voor in vliegtuigen, drones en auto’s waar de sensors onder vleugels of in radiatorroosters kunnen worden verwerkt.

Dus ja, het gaat natuurlijk niet overal op, maar in dit geval wel: size does matter.

Bronnen: Lockheed Martin, New Atlas, Popular Mechanics, Engadget