Maken granaten en bommen plaats voor laserstralen?

KIJK-redactie

2019-12-18 08:59:00

laserwapens

Steeds meer landen ontwikkelen laserwapens. Die zijn namelijk uiterst nauwkeurig, razendsnel en spotgoedkoop in het gebruik. Bovendien kun je alleen met een laserstraal de nieuwe hypersone raketten van de Russen en de Chinezen tegenhouden. Ook bij TNO wordt op dit gebied onderzoek gedaan, en KIJK kreeg toegang tot het laserlab.

Van een een kanon heeft het weinig weg. Ook schiet het geen kleurrijke lichtstralen, zoals de ‘blasters’ in Star Wars. Nee, de laser in het streng bewaakte laboratorium van TNO in Ypenburg lijkt meer op een ouderwetse diaprojector dan op een hightech-wapen. Maar schijn bedriegt. Het apparaat produceert namelijk een onzichtbare lichtbundel die in luttele seconden een gat in staal brandt.

Laserwapens

Krijgsmachten over de hele wereld experimenteren druk met zulke laserwapens. De reden zit hem deels in de lage kostprijs. Hoewel het ontwikkelen van laserwapens in de miljoenen loopt, vergt het lossen van een enkel schot op het slagveld slechts één euro aan elektriciteit. Een fractie van de prijs van een Patriot-afweerraket, die al snel rond de twee miljoen euro kost.

Maar het nieuwe wapen heeft meer voordelen. Zo gaan laserstralen altijd rechtuit, in tegenstelling tot afbuigende kogels, waardoor ze veel nauwkeuriger hun doel raken. Ook hebben ze de snelheid van het licht, oftewel 300.000 kilometer per seconde, zodat vijandelijke gevechtsvliegtuigen en drones absoluut niet in staat zijn om ze te ontwijken. Bovendien kun je, zolang er elektriciteit is, eindeloos vuren.

Ook Nederland zit op dit gebied niet stil. In opdracht van het ministerie van Defensie werkt TNO momenteel aan een proef met high-energy lasers. Het is de bedoeling om in de toekomst fregatten, vliegtuigen en pantserwagens met dergelijke wapens uit te rusten.

Dit is het begin van het artikel ‘Schieten met licht’ te vinden in KIJK 1/2020. Deze editie ligt in de winkel vanaf 19 december tot en met 22 januari.

Meer informatie:

Tekst: Kaj van Arkel

Openingsbeeld: Boeing/Bewerking: Bert van den Broek/IDETIF

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK










Meer Artikelen