Raampje open, omgevingslawaai uit

Annelies Bes

2020-07-10 14:59:06

Noice-cancelling systeem in open raam vermindert lawaai

Geen last meer van verkeersgeluid met een open raam. Wetenschappers ontwikkelden een raam met noise-cancelling technologie.

Het is een dilemma van menig stadsbewoner: dealen met het lawaai van voorbij denderend verkeer of het raam sluiten, maar zonder frisse lucht zitten? Zeker in de zomer is ventileren noodzakelijk, tenzij je over een airco beschikt. Maar ja, dat kost wel veel stroom. Onderzoekers van de Nanyang Technological University in Singapore bedachten hiervoor een vindingrijke oplossing: ze ontwikkelden een noise-cancelling installatie voor in het raam, waarmee ze geluidsoverlast halveren.

Lees ook:

Antigeluid

Het systeem bestaat uit 24 kleine luidsprekers, een microfoon en een sensor. De geluidssprekers worden verdeeld over de binnenzijde van het raam en zogeheten security grilles. Dit is een soort metalen rooster voor het raam, gebruikelijk in landen in Zuidoost-Azië.

Vergelijkbaar met de technologie in noise-cancelling koptelefoons – ideaal om harde geluiden zoals het ronken van vliegtuigmotoren te blokkeren – produceren deze luidsprekers in real-time een antigeluid om het verkeerslawaai te neutraliseren. De microfoon vangt het geluid op van buiten en stuurt dit signaal naar de sensor. Deze berekent vervolgens de frequentie van het meest effectieve antigeluid. De luidsprekers doen de rest van het werk.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Hoge frequenties

Om het apparaat te testen, bouwden de wetenschappers in het lab een kamer met een groot schuifraam. Twee meter voor dit raam plaatsten ze een grote luidspreker die verkeersgeluiden van verschillende toonfrequenties produceerde. Tijdens deze test slaagde het systeem erin het lawaai tot wel 10 decibel te verminderen.

Dit werkt het beste, volgens de onderzoekers, bij het uitbannen van hogere frequenties tussen de 300 en 1000 Hertz. Hiermee dempt het geluid van zware motoren en autoverkeer prima, maar helaas niet het gezang van een dronken buurman om twee uur ‘s nachts. (Stemgeluid zit namelijk tussen de 100-200 Hertz.)

Al vergt de technologie nog wat optimalisatie, zoals het beter neutraliseren van lage frequenties, veelbelovend is het zeker. Ook zal het apparaat zich nog moeten bewijzen buiten het lab. Tot die tijd, zal je het raam dus nog even moeten sluiten.

Bronnen: Scientific Reports, New Scientist, de Volkskrant

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Nieuws