Elektrisch vliegtuigje dat met zonnepanelen zijn eigen stroom opwekt zet hoogterecord

Tim Tomassen

28 augustus 2025 12:00

Zonnevliegtuig HB-SXA tijdens een eerdere vlucht langs Matterhorn

Zonnevliegtuig HB-SXA tijdens een eerdere vlucht langs Matterhorn. Beeld: SolarStratos.

Een Zwitsers vliegtuigje dat met zonnepanelen zijn eigen stroom opwekt heeft een nieuw hoogterecord gezet voor bemande zonnevliegtuigen.

Een bemand vliegtuig dat volledig wordt aangedreven door zonne-energie heeft een nieuw hoogterecord gezet. Op 12 augustus vloog een HB-SXA van SolarStratos in Zwitserland naar een hoogte van 9521 meter. Daarmee verbreekt het toestel het vorige record van 9235 meter, gezet door Solar Impulse in 2010. Het nieuwe record moet overigens wel nog officieel bevestigd worden door Fédération Aéronautique Internationale (FAI), die daar momenteel mee bezig is.

Lees ook:

Twee uur klimmen

Oprichter Raphaël Domjan tijdens de recordvlucht
Oprichter Raphaël Domjan tijdens de recordvlucht. Beeld: SolarStratos.

De HB-SXA vertrok van Sion Airport, met SolarStratos-oprichter Raphaël Domjan achter het stuur. Hij maakte een vlucht van 5 uur en negen minuten boven de Alpen, inclusief een klim van twee uur en een afdaling van drie uur.

Het 8,5 meter lange toestel heeft een spanwijdte van 24,8 meter. Op de vleugels liggen zonnepanelen met een totale oppervlakte van 22 vierkante meter. Die voorzien een dubbele elektromotor van 50 kW (of 70 kW op vol vermogen) van elektriciteit. De motor drijft een propeller aan met drie rotorbladen en een diameter van 1,9 meter.

Ruimtepak

De HB-SXA op 9521 meter hoogte
De HB-SXA op 9521 meter hoogte. Beeld: SolarStratos.

Om met zonne-energie tot zo’n hoogte te komen, moet de HB-SXA licht zijn. Het toestel weegt dan ook slechts 450 kilogram. Daardoor moesten wel concessies gedaan worden. Zo is de druk in de cockpit, die ruimte biedt voor twee personen, niet gereguleerd. Voor nog hogere vluchten (wat uiteindelijk het doel is) moet inzittenden daarom een soort ruimtepak dragen om zich te beschermen tegen de lage luchtdruk en kou. Het pak voorziet de drager ook van zuurstof, wat nodig is om goed te kunnen ademen op grote hoogtes. Bij de recente recordvlucht was een helm en zuurstofmasker voldoende.

SolarStratos wil laten zien dat het mogelijk is om vliegtuigen aan te drijven met zonne-energie, zelfs in moeilijke omstandigheden. Het is dan ook de bedoeling dat de HB-SXA de stratosfeer gaat verkennen, de laag van de atmosfeer tussen ongeveer 10-15 tot 50 kilometer hoogte.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Bronnen: SolarStratos, New Atlas

Cover_KIJK_9_2025_website

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK! 

PODCAST

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."