Maag-darmstelsel nagebouwd in muis

Naomi Vreeburg

21 oktober 2014 13:00

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een menselijk maag-darmstelsel in een muis te laten groeien.

Voor het eerst in de geschiedenis hebben Amerikaanse onderzoekers met behulp van menselijk weefsel een miniatuur maag-darmstelsel laten groeien in een muis. Hetzelfde mechanisme zou in de toekomst kunnen worden gebruikt om ongezond of beschadigd maag-darmweefsel te vervangen door gezond weefsel, gemaakt van de eigen stamcellen van de patiënt.

Menselijke stamcellen

De eerste stap in het onderzoek was het manipuleren van menselijke, embryonale stamcellen. Deze cellen kunnen uitgroeien tot vele verschillende soorten cellen. De onderzoekers lieten ze ontwikkelen tot organoïdes – kleine versies van het echte orgaan. Deze miniaturen werden in de niercapsules van muizen getransplanteerd. Dit waren dieren die zo waren gemanipuleerd dat hun lichaam de organoïdes niet afstootten.

Zes à acht weken na de transplantatie was de bal van cellen al groter dan de nier van een muis. De onderzoekers ontdekten dat ze bijna alle weefsels hadden ontwikkeld die je in het maag-darmstelsel van een mens kon vinden. Ook waren de cellen in staat om voedsel te absorberen en te verwerken.

Afstoting voorkomen

Met deze techniek zouden betere modellen kunnen worden ontwikkeld om menselijke ziektes te bestuderen. Nog een voordeel is dat bij het transplanteren van eigen weefsel, de kans op afstoting in het menselijk lichaam afneemt. Vandaag de dag moeten mensen vaak hun hele leven pillen slikken om dit te voorkomen.

Ook al is het een stap in de goede richting, we zijn er volgens de onderzoekers nog niet. Het zal waarschijnlijk nog een paar jaar duren voordat laboratorium-gekweekte weefsels kunnen worden toegepast in de medische wereld.

Bronnen: Nature Medicine, Wired