Nederlanders zetten hun daken vol zonnepanelen en in de Noordzee verrijzen windturbines. Energie-expert Ad van Wijk wil een groot deel van die groene stroom gebruiken om ‘groene waterstof’ te produceren. Wat zit er achter dat idee?
Staat de waterstofeconomie ook in andere landen al op de agenda?
In Japan moeten de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo een showcase worden voor het gebruik van waterstof. Die ontwikkeling is daar ook gestart naar aanleiding van de ramp met de kerninstallatie van Fukushima. Japan heeft te weinig zon en wind om genoeg groene stroom te maken. Het wil daarom waterstof gaan importeren uit Australië.
Waarom zou je groene stroom in de vorm van waterstof transporteren?
Het bestaande aardgasnetwerk voor het transport van waterstof geschikt maken, is veel goedkoper dan de enorme uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk die noodzakelijk is wanneer we alle processen, zoals het verwarmen van huizen, gaan elektrificeren. Kijk naar Duitsland. Dat land heeft momenteel nog geen 10.000 megawatt aan offshore-wind. Vorig jaar moest er voor een kleine miljard euro aan stroom worden gedumpt omdat er geen kabels zijn die het kunnen afvoeren naar München of Berlijn. Het zal goedkoper zijn om al die windenergie om te zetten in waterstof, die vervolgens door de bestaande gasleidingen kan worden afgevoerd. Die zijn geschikt voor waterstof; we moeten alleen de compressors vervangen. Het vervoer van energie door een pijpleiding, zoals aardgas of waterstof, is tien tot twintig keer goedkoper dan het vervoer van dezelfde hoeveelheid energie door een kabel.
Wat beweegt u om met zoveel passie het waterstofverhaal te vertellen?
Ik ben voor een snelle, goedkope en betrouwbare verduurzaming van ons energiesysteem. Als je echt boze burgers en gele hesjes wilt hebben, moet je heel dogmatisch aan elektriciteit vasthouden. Ik kijk steeds naar de kosten van de energie-infrastructuur. Daaruit blijkt dat je naast schone elektriciteit ook een schoon molecuul nodig hebt om een duurzame transitie te maken van fossiele naar duurzame energie, en dat molecuul heet waterstof.
Dit is een fragment uit het interview te vinden in KIJK 10/2019. Deze editie ligt in de winkel vanaf 19 september tot en met 16 oktober.
Meer informatie:
- BNR Nieuwsradio: Nederland steeds minder afhankelijk van grote stroomleveranciers
- de Volkskrant: Waarom het zo lastig is je huis te verduurzamen
- TEDx Talks: Rethinking the power of cars: Ad van Wijk at TEDxGroningen
Tekst: Teake Zuidema
Beeld: iStock/Getty Images
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Warrig verhaal. Waterstof is inderdaad makkelijker via schip te vervoeren dan stroom… en dat is dan ook de enige toepassing waar waterstof goed voor is, energie opslag. Het opwekken van waterstof is momenteel met de huidige stand van zaken nog zeer inefficiënt. Tel daar vervolgens de efficiëntie van het omzetten van waterstof naar (electrische) energie vanaf, dan is het energetisch rendement ver beneden de 50@%
NMI is het lokaal opwekken van energie door kerncentrales nog altijd de meest milieu vriendelijke manier. Geen overbodige omzettingen. Makkelijk en veilig te transporteren.
Het argument dat het electrische netwerk in Nederland niet klaar is valt ook reuze mee, slechts 15% is voor rekening van consumenten. De toename voor het electrisch gaan rijden is geschat op 8 tot 10% van de totale energieverbruik in Nederland.
Op het eind netwerk naar de wijken is zeker nog werk te doen. Maar de transitie van gas naar waterstof is nog veel meer, alle CV ketels, kooktoestellen leidingen (waterstofmolekulen zijn een stuk kleiner dan aardgas waardoor koppelingen niet per definitie geschikt zijn voor waterstof).
Kortom, ik ben het niet eens met het hallelujah verhaal over waterstof.