Daar sta je dan: een blik op de Naturaliscollectie

KIJK-redactie

08 november 2012 13:00

Naturalis - roofdieren

Het Naturalis Biodiversity Center heeft na een recente fusie ruwweg 37 miljoen objecten in beheer: van opgespeld kevertje tot walvissenskelet. Zonde, vond KIJK, dat je als bezoeker van die trotse, geconserveerde beestenboel maar een fractie te zien krijgt. Een eerbetoon achter de schermen.

Toen het Leidse museum Naturalis onlangs fuseerde met het Zoölogisch Museum Amsterdam en het Nationaal Herbarium tot het Naturalis Biodiversity Center, kreeg het in één klap een drie keer zo grote collectie. Veel van de geconserveerde dieren, planten en stenen zijn te kostbaar of kwetsbaar om ten toon te stellen. In de twintig verdiepingen hoge collectietoren worden ze bewaard bij een temperatuur van 17 graden. KIJK kreeg een exclusieve rondleiding met tekst en uitleg. Een greep uit de foto’s die we schoten.

In KIJK 13/2012 vind je meer foto’s van de enorme collectie van het Naturalis Biodiversity Center! Dit nummer ligt in de winkel van 15 november tot en met 13 december.

Het publieke deel van de Naturalis Biodiversity Center-collectie is te bekijken in het museum te Leiden, adres Darwinweg 2. Hier zijn ook onder meer onderzoekers aan het werk te zien en op woensdagen en de meeste zaterdagen live preparaties bij te wonen.

Beeld: Goffe Struiksma