Oorlogsgames: zomaar een spelletje?

KIJK-redactie

2011-07-22 13:00:23

Miljoenen liefhebbers over de hele wereld spelen oorlogsgames als Modern Warfare 2. Tegelijkertijd woeden in de media regelmatig discussies over de invloed van deze gewelddadige schietspellen op jongeren. Maar een andere zaak verdient meer aandacht: de Amerikaanse propaganda die erin verstopt zit.

Een koude windvlaag jaagt door honderden opgewonden jongeren. Twee enorme schijnwerpers richten hun licht op het dak van een grote winkelketen. Het geroezemoes en de muziek verstommen als plots twee touwen over de rand van het dak worden geworpen en mariniers abseilend naar beneden komen. Ze groeten de menigte en betreden het gebouw. Nee, dit is geen militaire oefening, maar een grootschalig evenement ter ere van de lancering van Call of Duty: Modern Warfare 2, een van de populairste militaire schietspellen.

Modern Warfare 2 wordt door miljoenen jongeren gespeeld. Dit gaat gepaard met de nodige aandacht in de media. Helaas richten vooral de traditionele media hun pijlen nog altijd op het geweld in schietspellen en de invloed hiervan op gamende jongeren. Zeker een discussie die gevoerd mag worden, maar eigenlijk is hij niet zo interessant. Boeiender en urgenter zijn de onderbelichte verstrengeling tussen het Amerikaanse ministerie van Defensie en oorlogsgames én het beeld van de oorlog dat al die miljoenen spelers voorgeschoteld krijgen. Dat is namelijk allesbehalve neutraal en realistisch.

Al sinds de opkomst van digitale oorlogsgames in de vroege jaren tachtig is het Amerikaanse leger nauw betrokken bij dit nieuwe medium. De militaire videogame is uitgegroeid van ‘oefenmateriaal’ tot een vitaal onderdeel van verscheidene takken van het Amerikaanse leger – van strategische simulaties als Kuma\War tot de extreem succesvolle wervingsgame America’s Army, waar de Nederlandse gamewetenschapper David Nieborg uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. Maar ook op een subtielere manier worden militaire games als Modern Warfare 2 door het Amerikaanse leger ondersteund en gebruikt om de beeldvorming van een oorlog tussen ‘goed’ en ‘kwaad’ te sturen.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 9/2011, in de winkel van 29 juli tot en met 25 augustus. De tekst werd geschreven door Jesse Zuurmond.

Trailer Call of Duty: Modern Warfare 2:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meer informatie:

Beeld: Infinity Ward







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Artikelen