2500 jaar oud skelet afgedekt met wiet

KIJK-redactie

09 oktober 2016 13:00

cannabis

Het gebruik van cannabis is niet alleen van deze tijd, maar gaat duizenden jaren terug. Zo is er onlangs een 2500 jaar oud skelet gevonden dat is afgedekt met cannabisplanten.

Vrij recent zijn de fossiele resten van een 35-jarige, waarschijnlijk Kaukasische, man gevonden die zo’n 2500 jaar geleden in Eurazië is overleden. Het lichaam van de man lag op een houten bed met een rieten kussen en was afgedekt met dertien cannabisplanten van ieder één meter lang. De planten lagen diagonaal over de borst van de man en dekte zo het lichaam af. Dat maakt de vondst volgens de archeologen bijzonder.

cannabis

Verse planten

Ondanks dat de onderzoekers er nog niet uit zijn of de planten lokaal te vinden waren, weten ze wel dat ze uit de directe omgeving van het graf moeten zijn gekomen. “Doordat de planten plat zijn, lijkt het er op dat ze vers waren en speciaal voor de begrafenis zijn geplukt,” aldus hoofdonderzoeker Hongen Jiang.

Een opvallend detail is dat de meeste knoppen van de planten zijn geoogst. De paar knoppen die mee het graf in zijn gegaan, waren volgens het team al bijna in bloei, wat indiceert dat de begrafenis laat in de zomer heeft plaatsgevonden.

Populair

De archeologen zijn blij met de ontdekking omdat deze kan worden toegevoegd aan de stapel met bewijzen dat het gebruik van cannabis veel voorkwam in Eurazië. Zo zouden de planten kunnen zijn ingezet als hennep voor kleding en touwen, maar ook voor medicinaal gebruik.

anicentweedbody

Emeritus-hoogleraar cultuurgeschiedenis Peter Rietbergen, niet verbonden aan het onderzoek, zegt over de ontdekking: “Dat deze vondst interessant is, is zeker. Maar hij is voorlopig ook uniek. Dat betekent dat je er, wetenschappelijk gezien, geen vergaande interpretaties aan kunt verbinden.”

“Vooralsnog weten we alleen dat de mensen die deze dode begroeven en wellicht de dode zelf belang aan cannabis hechtten. Maar wat dat belang dan was – een offer, een medicijn? – blijft geheel onduidelijk en speculatief.” Rietbergen benadrukt dat we hier misschien ook nooit achter komen. Voor een echte verklaring zijn namelijk vondsten nodig die het gebruik in deze cultuur vanuit een andere hoek belichten en die worden, misschien, nooit gedaan.

Bronnen: Economic Botany, National Geographic, Science Alert