‘Bacteriële cellen kunnen hechten aan spermacellen’

Naomi Vreeburg

03 februari 2020 12:59

spermacellen

Ons voortplantingssucces hangt af van een heleboel microben die ons tijdens de seks omringen. Melissah Rowe van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) wil achterhalen hoe dat in zijn werk gaat. KIJK sprak haar hierover.

Wat is het probleem?

“Er is opstapelend bewijs dat bacteriën een negatieve invloed kunnen hebben op de kwaliteit van spermacellen bij mens en dier. Toch weten we nog te weinig over het microbioom van de mannelijke voortplantingsorganen. Én over dat van vrouwen. Zo zie je bijvoorbeeld bij mensen dat de samenstelling van hun vaginale microbioom gelinkt is aan zowel het mislukken als het slagen van zwangerschappen.”

En daar wil jij verandering in brengen.

“Inderdaad. Ik onderzoek waarom deze microbiomen per individu variëren en wat voor invloed deze microbiële samenstellingen op de voortplanting hebben. Nu doe ik dat in het bijzonder voor wilde vogels.”

Noem eens een voorbeeld van negatieve invloed van ­microben op de voortplanting.

“Onderzoeken bij mensen en vee hebben aangetoond dat bacteriële cellen kunnen hechten aan spermacellen. Hierbij brengen ze schade aan, waardoor spermacellen langzamer of helemaal niet meer zwemmen. Of ze tasten bijvoorbeeld het membraan van spermacellen aan, wat resulteert in celdood. Dit alles kan voor verminderde vruchtbaarheid zorgen.”

Welke vragen hoop je in het ­bijzonder te beantwoorden?

“Aangezien dit vakgebied zo nieuw is, beginnen we echt bij het begin. Daarom ben ik gewoon vooral benieuwd naar waarom reproductieve microbiomen zo van elkaar verschillen. Ook wil ik graag weten of organismen fysiologische aanpassingen of aanpassingen in hun gedrag inzetten om nare bacteriën buiten de deur te houden. En ten slotte wil ik meer te weten komen over de wisselwerking tussen het microbioom van mannen en dat van het vrouwelijke voortplantingsorgaan.”

Deze ‘Aan het woord’ staat ook in KIJK 3/2020. Deze editie ligt in de winkel vanaf 20 februari tot en met 18 maart.