‘Rooster geen marshmallows bij vulkaan Kilauea’

Laurien Onderwater

2018-05-30 10:59:03

marshmallows

De uitbarsting van de vulkaan op Hawaï maakt heel wat los bij mensen: ze willen graag met de gloeiendhete lava op de foto en marshmallows braden lijkt ze ook een goed idee.

Domme vragen bestaan niet? Nou, dat blijkt niet altijd waar te zijn. Zo plaatste twitteraar Jay Furr gister een bericht waarin hij zich afvroeg of het veilig is om marshmallows te roosteren boven vulkanische openingen, als de stok die je gebruikt lang genoeg is.

Smerige marshmallows

Natuurlijk maakte Furr maar een grapje, toch vond United States Geological Survey’s (USGS) Volcanoes het nodig erop te reageren – voor het geval er echt mensen zijn die denken een marshmallow of hotdog te kunnen roosteren boven vulkanische openingen.

Niet alleen is dat een extreem gevaarlijke stunt, ook je marshmallows zullen er niet erg lekker van gaan smaken. Als er veel zwaveldioxide en waterstofsulfide vrijkomen, zal dat voor een ontzettend smerige geur en smaak zorgen.

Bovendien kan er in vulkanische mist zwavelzuur zitten en wanneer dat gaat reageren met suiker krijg je een behoorlijk spectaculaire reactie, zoals in onderstaand filmpje is te zien:

En hotdogs?

Furr nam geen genoegen met het antwoord en zette zijn troll voort door USGS Volcanoes te vragen of hotdogs roosteren dan wel kan. De organisatie kreeg toen door dat het allemaal een grote grap was, maar helaas was dat al te laat en maakte de tweet een hoop los:

Furr zal wel dubbel hebben gelegen achter zijn computer.

Bronnen: Twitter, ScienceAlert