´Merkwaardig skelet is van mismaakte foetus´

KIJK-redactie

23 maart 2018 12:59

foetus

UPDATE! 19-7-2018

Een onderzoeksteam van de University of Otago, Nieuw-Zeeland hebben een nieuwe studie over het merkwaardige skelet gepubliceerd in de International Journal of Paleopathology. Hierin stellen de wetenschappers dat de auteurs van de hieronder genoemde studie te weinig kennis van zaken hebben gehad over de ontwikkeling van foetussen.

Zo kan het volgens hen bijvoorbeeld zijn dat de elfde en twaalfde rib simpelweg nog niet goed genoeg waren volgroeid, maar dat ze wel aanwezig waren en de onderzoekers ze over het hoofd hebben gezien. Ook geeft het Nieuw-Zeelandse team aan in hun paper dat het ‘uitgerekte’ hoofd van het skeletje kan zijn gevormd door de vaginale bevalling. De druk en hitte onder de grond waar het meisje lag begraven, kunnen de schedel verder hebben ‘misvormd’.

Ook geeft het team in de nieuwe studie aan dat het niet waarschijnlijk is dat de genetische mutaties die de onderzoekers van de Stanford University hebben gevonden invloed hebben gehad op het uiterlijk van het vroeggeboren kindje.

Ontwikkelingsbioloog Frietson Galis (Naturalis), niet betrokken bij één van de twee studies, heeft desgevraagd samen met collega’s naar het onderzoek gekeken en noemt het vreemd dat het Nieuw-Zeelandse team de pathologische afwijkingen in twijfel trekt. “Deze foetus is heel abnormaal in een aantal aspecten. De verbening is abnormaal ver gevorderd voor een foetus en zeker voor de leeftijd van 15 weken waarop de Nieuw-Zeelandse onderzoekers het zelf schatten”, mailt Galis. “Verder kun je bij 15 weken normaal gesproken twaalf ribben zien , zij het dat de twaalfde rib erg vaag kan zijn, maar de elfde zie je echt wel. Bovendien is de verbening hier juist verder gevorderd, dus je zou op een röntgenfoto alle twaalf ribben, indien aanwezig, moeten kunnen zien.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Jammer voor ufo-gelovigen, maar dit in de Atacamawoestijn gevonden skeletje heeft geen buitenaardse afkomst, suggereert nieuw onderzoek.

Een ‘mummie’ die past in de palm van een hand en die een bijzonder langgerekt hoofd heeft, stelde onderzoekers in 2003 voor een raadsel. Met wat voor soort wezentje, gevonden in Chili’s Atacamawoestijn, hadden ze eigenlijk te maken? Tien jaar later stroomden de eerste antwoorden binnen en nu levert grondig genetisch onderzoek nog meer informatie.

Tien ribben

Het zou gaan om de foetus van een meisje van vermoedelijk Chileense afkomst, zo zou blijken uit de analyse. Het geraamte meet slechts 15 centimeter; waarschijnlijk is de foetus na een miskraam of vroeggeboorte in de woestijn achtergelaten. Ook hebben de wetenschappers een aantal genetische mutaties gevonden die de mismaakte schedel en andere verminkingen zouden verklaren.

Deze veranderingen in het DNA werden gevonden in zeven genen die eerder al waren gelinkt aan malformaties zoals skeletdysplasie (botgroeistoornis), verminking van de schedel en afwijkingen in de ribben. De foetus van het meisje bevat in plaats van de gebruikelijke twaalf ribben, slechts tien exemplaren.

Salpetermijn

Hoewel deze schadelijke mutaties helaas geregeld voorkomen bij een ongeboren kindje, is het vrij uniek dat het gevonden wezentje zóveel genetische afwijkingen heeft. Hoe kan dit worden verklaard? Het is nog te vroeg om dit te concluderen, maar de wetenschappers speculeren in hun paper wel over de mogelijke oorzaak.

De foetus is gevonden in La Noria waar een salpetermijn was gevestigd. Het kan zijn dat het meisje in de buik van haar moeder werd blootgesteld aan een te hoge concentratie nitraat uit de mijn. Dit heeft misschien invloed gehad op het DNA van de foetus. Maar speculaties, speculaties, speculaties.

Toen het skeletje in 2003 werd gevonden, deden er ook allerlei geruchten de ronde. Onder meer dat het hier zou gaan om een buitenaards wezen. Helaas gaat het hier om een doodgewoon mensje.

Bronnen: Genome Research, VolkskrantLivescience