‘Vaginale bacterie vangt HIV’

Naomi Vreeburg

08 oktober 2015 16:00

Sommige vrouwen zijn minder vatbaar voor SOA’s dan anderen. En hier speelt een vaginale bacterie een rol in, zo claimen onderzoekers.

Moeder natuur heeft vrouwen uitgerust met een slijmlaag vol (goede) bacteriën rond hun geslachtsorgaan. Dit om infecties te voorkomen. Maar deze laag doet niet altijd even goed zijn werk; bij sommige vrouwen worden ziekteverwekkers vaker gevangen dan bij andere dames. En nu hebben onderzoekers ontdekt dat vrouwen met een bepaalde bacterie in het slijm zich beter kunnen weren tegen HIV.

Gevangen

Hoofdonderzoeker Sam Lai en zijn collega’s verzamelden slijmlaagmonsters van 31 vrouwen. Ze bepaalden de eigenschappen van het slijm, waaronder de bacteriesamenstelling, en gebruikten time-lapse microscopie om te testen in welke laag HIV-deeltjes werden ‘gevangen’ en aan welke laag ze gemakkelijk konden ontsnappen.

Ze ontdekten dat vrouwen met een hoog gehalte Lactobacillus iners meer kans hadden op het krijgen van een SOA. Dit terwijl een ander soort bacterie van hetzelfde geslacht, Lactobacillus crispatus, de dames beter bleek te beschermen tegen HIV.

Biologisch condoom

Meer slijmlagen moeten worden onderzocht om harde conclusies te trekken, maar er wordt al gesproken over een ‘biologisch condoom’. Dit houdt simpelweg in dat de samenstelling van vaginale bacteriën wordt veranderd. Zo zou een barrière van Lactobacillus crispatus kunnen worden gecreëerd om HIV niet binnen te laten dringen. Hoe? De wetenschappers zijn druk bezig dit uit te zoeken.

Bronnen: mBio, Popular Science