25 jaar Hubble: kleurrijke cluster in beeld

kijkmagazine

24 april 2015 09:00

Hubble 25 jaar - header

Vandaag is het 25 jaar geleden dat ruimtetelescoop Hubble werd gelanceerd. Om dat te vieren, is er een schitterende, nieuwe plaat vrijgegeven.

Gisteravond besteedden we er al aandacht aan op ons evenement KIJK Live!: het 25-jarig jubileum van de Hubble Space Telescope. Een kijker waar de sterrenkunde natuurlijk talloze ontdekkingen aan te danken heeft, maar die het grote publiek vooral kent van zijn schitterende heelalfoto’s. Daar is er nu, ter gelegenheid van Hubble’s verjaardag, eentje bijgekomen: een kleurrijke plaat van de sterrencluster Westerlund 2.

De cluster Westerlund 2 bevindt zich op 20.000 lichtjaar van de aarde. Hoewel hij uit zo’n drieduizend sterren bestaat, waaronder behoorlijk heldere exemplaren, is hij toch moeilijk waar te nemen doordat hij is omringd door stof. Maar dankzij zijn Wide Field Camera 3, een infraroodcamera, kan Hubble daar gewoon doorheen kijken om de klomp sterren scherp in beeld te brengen.

Geboortegolf

Opvallend zijn vooral de paarsige wolken linksonder in beeld. Dit is waterstofgas en stof, waar de sterren in de cluster met hun sterrenwinden en ultraviolet licht al flinke happen uit hebben verwijderd. De uitsteeksels in de wolk zijn gebieden met een wat hogere dichtheid, die nog moedig weerstand bieden tegen het sterrengeweld.

Daarbij lijkt het misschien alsof dit ‘leegblazen’ van de omgeving ervoor zorgt dat hier geen sterren meer kunnen ontstaan. Het tegendeel is echter het geval: de schokgolven die de sterrenwinden creëren in het omliggende materiaal kunnen juist leiden tot de geboortes van nieuwe sterren.

‘Allesbehalve voorbij’

“Deze foto illustreert dat het verhaal van Hubble, ook al heeft hij 25 jaar achter de rug, allesbehalve voorbij is”, schrijft het team achter de telescoop in een persbericht. En dat klopt, want het ziet ernaar uit dat de inmiddels best bejaarde ruimtekijker nog een tijdje naast zijn ‘opvolger’, de James Webb Space Telescope, zal blijven functioneren.

Bekijk een aantal mooie eerdere foto’s van Hubble!

Bron: ESA/Hubble