3D-geprinte robot imiteert insect

KIJK-redactie

2013-08-09 13:00:33

Insect robot STAR

Robotexperts hebben weer een nieuwe uitvinding, dit keer gebaseerd op de bewegingen van insecten. Extra bijzonder: de robot is gemaakt met een 3D-printer.

De STAR, zoals de onderzoekers uit Berkeley hun robot noemen, heeft zes poten die hij in verschillende hoeken kan draaien. Daardoor kan hij onder deuren door kruipen en zichzelf omdraaien als hij op zijn ‘rug’ is gevallen. In onderstaand filmpje kun je zien dat de robot zelfs geschikt is voor een potje biljart.

Bijna alle onderdelen van het robotje zijn met een 3D-printer gemaakt. Het ding is in een halfuurtje in elkaar gezet en kan met volle batterij dertig minuten rondrennen met bijna 20 kilometer per uur.

Zoals bij veel robots het geval is, hebben de Amerikanen STAR ontworpen om uiteindelijk te worden ingezet bij rampen en reddingsacties. Dat neemt niet weg dat ze vast veel lol hebben gehad toen het elektronische insect van de bank af donderde en daarna gewoon weer doorliep.

Bronnen: Biomimetric Millisystems Lab, Phys.org

Beeld: David Zarrouk

Bestel hier de nieuwste editie!