3D-scan van dodo gemaakt

Naomi Vreeburg

10 november 2014 11:00

Een onderzoeksteam heeft 3d-beelden gemaakt van een compleet dodoskelet.

Voor lange tijd was onbekend hoe de dodo er precies uitzag. Maar na een aantal belangrijke opgravingen van de botten van het dier kwam er steeds meer duidelijkheid. Een team van paleontologen hebben nu een nog beter beeld van het uitgestorven beest weten te schetsen. De onderzoekers maakten de eerste 3d-beelden van een intact dodoskelet met een laserscan.

Dit exemplaar werd tussen 1899 en 1917 ontdekt door verzamelaar (en kapper) Etienne Thirioux op het eiland Mauritius en is het enige complete dodoskelet dat ooit is gevonden. Gek genoeg is het fossiel nog nooit grondig onderzocht. Tot nu.

dodo

De 3D-beelden werden afgelopen donderdag op de Society for Vertebrate Paeontology te Berlijn onthuld. De wetenschappers hielden de skeletten voor een high speed laser scanner, om de kleinste details in kaart te brengen. De schedels werden afzonderlijk gescand om verborgen botstructuren te ontdekken die meer konden vertellen over het eetpatroon van de uitgestorven vogel.

Een aantal botten in de schedel lieten zien dat de vogels hoogstwaarschijnlijk schaaldieren en zaden op hun menu hadden staan. Ook hebben ze het lichaamsgewicht van de dodo proberen te bepalen aan de hand van de 3d-beelden. De uitgestorven vogel staat er namelijk om bekend buitensporig dik te zijn geweest. Misschien is dit wel een valse beschuldiging. De onderzoekers plannen om volgend jaar de resultaten te publiceren.

Bronnen: Society of Vertebrate Paleontology, Wired