Techionista: gehoorbescherming bij crash

KIJK-redactie

2016-01-17 15:30:10

Elke week bespreekt een van de techionista’s een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: Pink Noise ontziet je oren bij ongeluk. 

Voor LINDAnieuws betoogde ik laatst al dat de zelfrijdende auto nog wel even op zich laat wachten. Niet omdat het technisch nog niet kan – dat kan wél – maar omdat wij mensen er nog niet aan toe zijn. Tot die tijd blijven we helaaspindakaas met auto-ongelukken door menselijke – pardon my French – fuck-ups te maken hebben.

En weet je wie daar ook onder te lijden hebben? Je oren! Want bij een crash krijgt je gehoororgaan zo’n fikse dosis herrie te verstouwen, dat je er gehoorsbeschadiging aan over kunt houden. Maar no more, als het aan de nieuwe Mercedes E-klasse ligt die dit jaar uitkomt. Want daarin zit Pre Safe Sound; een knap staaltje tech dat ervoor moet zorgen dat je oren zichzelf al beschermen tegen lawaai voordat een onvermijdelijke botsing plaatsvindt. Met Pink Noise (sounds so very ladylike :)).

Het stapediusreflex

Als je gehoororgaan ineens een enorm kabaal te verwerken krijgt, beschermen je oren zichzelf. Dat heet het stapediusreflex. Daarbij trekt het kleinste spiertje van je lichaam: de musculus stapedius, zich samen. Dat spiertje zit aan je stijgbeugel in je middenoor en op het moment dat dat kleine ding ineenkrimpt, wordt de stijgbeugel een beetje gekanteld, waardoor geluid minder makkelijk wordt doorgelaten.

‘Prima, wat heeft Mercedes daar dan mee te maken?’, hoor ik je denken. Nou… voordat het stapediusreflex echt effect heeft, zijn we 17 milliseconden verder. En hoe snel ook, dat is te laat bij impulslawaai; een carcrash bijvoorbeeld. Dus idealiter wil je dat reflex al in laten gaan vóórdat de botsing plaatsvindt. Maar om het reflex te doen ontstaan, heb je een geluid van zomaar 100 decibel nodig. En dat is, zo zeggen de onderzoekers bij Mercedes, vergelijkbaar met luisteren naar een trompet die zo’n beetje tegen je oor aan speelt.

Niet ideaal in een auto. Maar die 100 decibellen zijn alleen nodig bij één toon met zijn eigen frequentie. Bij meerdere tonen tegelijk (bijvoorbeeld bij roze ruis of pink noise), heb je al voldoende aan 80 decibel; vergelijkbaar met het geluid van een drukke straat. En dát inzicht gebruikt Mercedes nu in hun Pre Safe Sound-technologie, waarbij vlak voor de crash roze ruis wordt afgespeeld, waardoor je oren zich al voorbereiden op het harde geluid dat tijdens de botsing volgt. De technologie zit al in de Mercedes E-klasse die dit jaar op de markt komt.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek de weblog Techionista!







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Foto's