Plannen, navigeren en toeslaan met Air Combat Europe

KIJK-redactie

2019-05-16 09:59:00

air combat europe ACE KIJK

Vanuit de lucht een gronddoel bestoken is meer dan in een strakke lijn ergens heen vliegen en je bommen laten vallen. De piloten van Air Combat Europe (ACE) leren je wat er allemaal bij een luchtaanval komt kijken. Sterker nog: je ervaart eigenhandig hoe het is om er een uit te voeren. KIJK vloog mee.

“You have the stick. En onthoud: van groot naar klein.” Met de stuurknuppel losjes in mijn handen tuur ik de horizon af op zoek naar mijn doelwit. Rijdend in een auto door Flevoland zou je een bijzonder matige navigator zijn als je de snelweg A6 niet kon vinden. Maar op een hoogte van 1000 voet (zo’n 300 meter) ziet alles er anders uit.

Op advies van piloot Bob ‘Bobba’ Bakker denk ik terug aan een van de belangrijkste wijsheden die ik tijdens mijn les luchtnavigatie eerder op de middag kreeg: moet je een jachthaven aanvallen, dan zoek je eerst naar een meer of een ander stuk water. Heb je dat gevonden, dan ga je een stapje kleiner en zoek je langs de rand van dat water naar een inham. “Je navigatiepunten worden steeds kleiner, totdat je je uiteindelijke doelwit hebt gevonden.”

Op deze zonnige middag ligt het doelwit gelukkig niet heel ver weg. Na het opstijgen van Lelystad Airport is het in principe niet meer dan een paar minuten vliegen naar de Ketelbrug, die Oostelijk Flevoland met de Noordoostpolder verbindt. Gewapend met niet meer dan wat navigatiekaarten en een kompas gaan Bobba en ik op jacht. Want bruggen zijn in tijden van oorlog belangrijke strategische punten.

Gewone burgers laten ervaren hoe het er in de militaire luchtvaart aan toegaat; dat is het doel van Bobba en de andere piloten van Air Combat Europe (ACE). In een dagdeel leren geïnteresseerden hoe militaire vliegers navigeren, in formatie vliegen en dogfights houden. Alle vluchten zijn instructievluchten: wie met ACE de lucht in gaat, komt niet alleen te weten hoe gevechtspiloten hun werk doen, maar kan ook zelf aan de slag. Op de grond én in de lucht.

Dit is het begin van het artikel ‘Bommen op de polder’ te vinden in KIJK 6/2019. Benieuwd naar hoe het verhaal verder gaat? Bestel dan hier de nieuwste editie van KIJK.


Bommen op de polder

Wil je beleven hoe gevechtsvliegers hun aanvalsvlucht plannen om precies op het juiste moment boven het doel op te duiken? Dat kan. Bij Air Combat Europe (ACE) kun je nu een introductieles navigeren en bombarderen boeken. Je plant de beste route naar een doelwit en vervolgens vlieg je daar, onder begeleiding van een doorgewinterde F-16-piloot, in de Blackshape Prime BS100 zelf naartoe. Het overgrote deel van deze onvergetelijke vlucht bestuur jij het toestel. En natuurlijk is er onderweg volop gelegenheid om te fotograferen en te filmen.

De aanbieding

Neem nu een jaarabonnement op KIJK en boek jouw vlucht bij ACE. Ook bestaande abonnees kunnen profiteren van deze actie door de trip te boeken met maar liefst 25% korting!

Je kunt kiezen uit twee pakketten:

Pakket 1: Formatie en navigatie (30 minuten).

Prijs: € 335 (i.p.v. € 450)

  • Ontvangst op Lelystad Airport door het ACE-team
  • Uitleg over formatievliegen en navigatie
  • Briefing formatie/route
  • Vlucht van 30 minuten met demo close-formatievliegen; zelf een navigatieroute vliegen
  • Je vliegt 75% van de tijd zelf
  • Debriefing
  • Koffie, thee en fris
  • Goedgevulde goodiebag
  • 10% korting op een volgende les uit het normale ACE-lespakket

Pakket 2: Formatie, navigatie en target attack (40 minuten).

Prijs: € 415 (i.p.v. € 550)

  • Ontvangst op Lelystad Airport door het ACE-team
  • Uitleg over formatievliegen, navigatie
  • Briefing formatie/route en aanval
  • Vlucht van 40 minuten met demo close-formatievliegen; zelf navigatieroute vliegen en gronddoel aanvallen
  • Je vliegt 75% van de tijd zelf
  • Debriefing
  • Koffie, thee en fris
  • Goedgevulde goodiebag
  • 10% korting op een volgende les uit het normale ACE-lespakket

Tekst: Nick Kivits

Beeld: Frank Crébas







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Artikelen