‘Afgelegen stam heeft hoogste bacteriediversiteit’

KIJK-redactie

20 april 2015 09:00

Bacterie Pseudomonas aeruginosa

Het record van meest diverse bacteriën staat nu op naam van een afgelegen indianenstam.

In 2008 werd vanuit een helikopter een afgelegen stam gespot in het Amazoneregenwoud: de Yanomami Amerindians. Een groep die naar eigen zeggen nog nooit in contact is geweest met een andere bevolking of met antibiotica. Een medische controle van deze mensen heeft nu uitgewezen dat ze de hoogste diversiteit aan bacteriën met zich meedragen die ooit is gevonden.

Antibiotica-resistentie

Om tot deze conclusie te komen, werden in 2009 monsters genomen van de armen, mond en uitwerpselen van de afgelegen dorpsbewoners. De gevonden bacteriën werden vergeleken met de micro-organismen van mensen die in de Verenigde Staten wonen en van twee andere afgelegen groepen die wel ooit antibiotica tot zich hadden genomen.

De Yanomami indianen hadden bijna een twee keer zo divers microbioom in hun darmkanaal als mensen die in de USA leven en 30 tot 40 procent zo divers als de iets minder afgelegen stammen. Hoewel de groep had aangegeven nog nooit in contact te zijn geweest met antibiotica, vonden de onderzoekers toch antibiotica-resistente genen in sommige bacteriën.

Het verbaast bioloog Jop de Vrieze niets dat een afgelegen stam een hoge bacteriediversiteit heeft. “Deze mensen staan veel meer in contact met hun omgeving en gebruiken geen antibiotica, waarmee je de populatie uitdunt”, legt hij uit. Ook vindt de bioloog het niet gek dat er in de bacteriën genen voorkomen die resistentie geven tegen moderne antibiotica. “Zulke genen komen van nature voor. Ook in de bodem worden namelijk antibiotica geproduceerd, door micro-organismen zelf.”

Verwestering

“De resultaten uit ons onderzoek suggereren dat verwestering tot minder diversiteit en verschillende samenstellingen van bacteriën leidt”, vertelt hoofdonderzoeker Mario Dominguez-Bello aan New Scientist. Volgens haar collega Jose Clemente kan zelfs blootstelling aan antibacteriële zeep en een minimale opname van antibiotica voor een drastische vermindering zorgen.

Maar is deze vermindering slecht voor onze gezondheid? Misschien. Uit sommige eerdere onderzoeken is gebleken dat gezondere mensen meer diverse microben huisvesten en dat enkele kankersoorten zijn gelinkt aan het verliezen van bepaalde microben. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat minder diversiteit leidt tot een slechtere gezondheid.

Bronnen: Science Advances, Livescience, New Scientist