‘Allergrootste en -kleinste diersoorten grootste uitstervingskans’

Laurien Onderwater

19 september 2017 15:59

diersoorten

De grootste en de kleinste diersoorten van de wereld hebben het grootste risico om uit te sterven, volgens een nieuwe studie.

Er zijn genoeg situaties waarin size matters en onlangs vonden onderzoekers van de Oregon State University er nog een. In hun recent gepubliceerde studie stellen zij namelijk dat de grootste en de kleinste diersoorten ter wereld de grootste kans hebben om uit te sterven. Hun boodschap is dan ook weinig verrassend: er moet actie worden ondernomen.

‘Size matters’

In de studie vergeleken onderzoekers uit Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Australië lichaamsgewicht en uitstervingsrisico van meer dan 25.000 gewervelde soorten. Daarvan worden ongeveer 4000 dieren bedreigd met uitsterven. Ook stelden de wetenschappers een lijst op met de belangrijkste oorzaken voor uitsterven. Vreemd, maar waar: lichaamsgrootte bleek er een te zijn.

Aanvankelijk werd gedacht dat extreem grote dieren de grootste kans hadden om uit te sterven, maar toen de onderzoekers een database maakten van duizenden vogels, zoogdieren, vissen amfibieën en reptielen kwamen ze tot de conclusie dat de kleintjes het ook niet makkelijk hebben.

Uitstervingsgolf

Het verschil zit hem alleen in de manier waarop allerkleinste dieren uitsterven. Grote diersoorten sterven uit door overbevissing (zowel gereguleerd als ongereguleerd), en door de jacht (op voedsel, medicijnen of handel). Kleine diersoorten komen voornamelijk in gevaar door vervuiling van wateren, landbouw, het kappen van bossen en bebouwing.

Het uitsterven van diersoorten is ook een natuurlijk proces dat elk jaar een handvol soorten treft. Maar de mens werkt het uitsterven veel en veel meer in de hand dan dat, waardoor we heel veel soorten onnodig verliezen. Er wordt zelfs gevreesd voor een zesde uitstervingsgolf. En deze resultaten bevestigen dat alleen maar.

Jaco Appelman (Universiteit Utrecht) denkt zelfs dat de gevolgen nog groter kunnen worden. “Als je de onderkant van de piramide – de kleinste organismen – beschadigt, heeft dat gevolgen voor alle bovenliggende lagen. Het effect zou dus wel eens dramatischer kunnen zijn dan in de artikelen wordt aangegeven.”

Bronnen: Proceedings of the National Academy of Sciences, Phys.org, BBC News