Apenurine maakt het vrouwtje wild

Marysa van den Berg

03 maart 2011 10:00

Urineren op je handen en het spul vervolgens over je lichaam wrijven. Daar vliegen de vrouwtjes op af. Tenminste, bij kapucijnaapjes.

Apendeskundige Kimberley Phillips en collega’s van de Trinity-universiteit in Texas legden vier vrouwtjesapen in een MRI-aparaat, terwijl de dieren de geur van urine van seksueel volwassen mannetjes en jonge, onvolwassen mannetjes mochten opsnuiven. Wat bleek? De urine van de mannetjesapen leidde tot meer activiteit in de hersenen van de vrouwtjes dan de urine van de jonkies.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat apenurine van groot nut is voor de kapucijnaapjes. Zo zou het vocht de lichaamstemperatuur helpen op peil te houden en dient het als herkenning tussen individuen. Verder was al bekend dat de mannetjes zich meer wassen met hun eigen urine als er vruchtbare vrouwtjes in zicht komen. Nu blijkt dus dat de vrouwtjes de urine in de vacht ook echt opvatten als een ‘ik ben beschikbaar voor seks’-signaal.

Wat zit er dan in de urine dat de vrouwtjes zo geil maakt? De onderzoekers denken dat het grotendeels om testosteron draait. Hoe meer van dit hormoon in de apenurine zit, des te vruchtbaarder het mannetje en – ook niet onbelangrijk voor het vrouwtje – des te hoger zijn sociale status is.

Bronnen: PhysOrg.com, BBC News, American Journal of Primatology