Bacterie floreert in ruimte

KIJK-redactie

28 maart 2016 13:00

De microbe Bacillus safensis blijkt beter te gedijen in het ruimtestation ISS dan op aarde.

Bacillus safensis is een ervaren ruimtereiziger. In 2004 liftte deze bacterie mee naar Mars, in 2010 zat hij anderhalf jaar lang op de buitenkant van het ISS. En met het burgerwetenschapsproject MECCURI is nu onderzocht hoe goed onder andere deze bacterie standhoudt bínnen het ISS. Daar zijn de omstandigheden namelijk heel anders dan in het vacuüm van de ruimte.

Er zijn in totaal 48 soorten bacteriën het ISS in gestuurd als onderdeel van het project. Het grootste gedeelte daarvan blijkt te groeien met een snelheid die de groeisnelheid op aarde benadert. Maar Bacillus safensis groeit 60 procent beter in de ruimte dan op aarde.

Waarom deze bacterie zo goed gedijt in de ruimte, is nog niet bekend. Hoofdonderzoeker David Coil hoopt dat het bestuderen van het DNA van de bacterie daar in de toekomst antwoord op gaat geven.

Bronnen: PeerJ, Phys.org