Bacterie maakt biobrandstof uit oude kranten

KIJK-redactie

07 september 2011 09:00

De zoektocht naar de perfecte biobrandstof gaat voort. Wetenschappers zijn erin geslaagd oude kranten om te zetten in biobutanol.

Onderzoekers van de Tulane University in New Orleans hebben een bacterie ontdekt die krantenpapier kan omzetten in een biobrandstof. De bacterie werd, naar de universiteit, TU-103 genoemd, en is een variant op de bacteriefamilie Clostridium. Net als de bacterie waar KIJK al eerder over berichtte, werd TU-103 ontdekt in dierenuitwerpselen.

De belangrijkste doorbraak van het nieuwe onderzoek is dat de bacteriën cellulose – het voornaamste bestanddeel van papier en planten – direct omzetten in butanol. Tot nu toe was het slechts mogelijk om de brandstof te maken met genetisch gemanipuleerde bacteriën uit de Clostridium-familie. Deze bacteriën kunnen cellulose alleen omzetten in suikers, waar vervolgens met een ingewikkeld chemisch proces butanol van wordt gemaakt. Hierdoor wordt de productie van de biobrandstof met de nieuwe ontdekking een stuk goedkoper en milieuvriendelijker.

Een andere doorbraak is dat de TU-103-bacterie niet doodgaat als hij aan zuurstof wordt blootgesteld. De bacteriën die eerder werden gebruikt, hadden speciale omstandigheden nodig om hun werk te doen. Dat maakte het vanzelfsprekend erg moeilijk (en duur) om op grote schaal biobutanol te produceren.

Het grote voordeel van biobutanol boven andere milieuvriendelijke brandstoffen is dat benzinemotoren er probleemloos op draaien. Benzineleidingen en tanks hoeven voor butanol, in tegenstelling tot andere biobrandstoffen, dus niet te worden aangepast.

Bronnen: Tulane University, Wired