Bacteriën gebruiken moleculair meetlint

KIJK-redactie

23 maart 2015 11:00

Bepaalde bacteriën, waaronder de salmonellabacterie, gebruiken een piepklein ‘meetlint’ om de afmeting van hun ‘injectienaald’ te bepalen.

Salmonellabacteriën, shigella, yersina pestis (builenpest) en een aantal andere ziekteverwekkende bacteriën gebruiken een kleine naald om eiwitten in hun slachtoffer te injecteren. Als die naald te kort is, mislukt de infectiepoging. Als hij te lang is, breekt hij af. Biologen hebben ontdekt dat de bacteriën een moleculair meetlint gebruiken om precies de goede lengte te bepalen. Dit meetlint groeit door de naald heen en wanneer het de onderkant van de naald heeft bereikt, stopt de naald met groeien.

Voor hun onderzoek plaatsten de wetenschappers meetlintgenen van de builenpest-bacterie in de salmonellabacterie. De lengte van het salmonellameetlint bleek daardoor te veranderen, evenals de lengte van de bijbehorende naald. Eerder werd al ontdekt dat een moleculair meetlint yersina pestis helpt om de lengte van de naald te bepalen, maar men dacht dat er misschien andere mechanismen golden voor salmonella.

De wetenschappers hopen dat hun ontdekking kan helpen met het ontwerpen van nieuwe antibiotica of om bacteriën te kweken die medicijnen kunnen injecteren in kankercellen.

Bronnen: Proceedings of the National Academy of Sciences, University of Utah via EurekAlert!