UAV manoeuvreert met supersonische luchtstralen

Laurien Onderwater

2019-05-03 15:59:28

Het Britse BAE Systems heeft (luchtvaart)geschiedenis geschreven door een UAV te ontwikkelen dat op geheel nieuwe wijze van koers verandert.

Een vliegtuig moet in verschillende richtingen kunnen draaien en kantelen, en heeft daarom verschillende roeren. Met het richtingsroer kan een luchtvaartuig gieren (zijn staart van links naar rechts bewegen), met het hoogteroer kan het vliegtuig stampen (zijn staart op en neer bewegen), en tot slot kan het gevaarte met het rolroer rollen (naar links of rechts kantelen).

Maar die rolroeren heeft BAE Systems’ onbemande luchtvaartuig MAGMA niet nodig. Het onbemande toestel – dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Manchester – manoeuvreert namelijk met supersonische luchtstralen.

Lees ook:

Flap-free

Momenteel werkt BAE Systems aan twee varianten van zijn flap-free technologie: Wing Circulation Control (WCC) en Fluidic Thrust Vectoring (FTV). Bij WCC wordt lucht uit de vliegtuigmotor afgetapt en op hoge snelheid uit smalle sleuven in de speciaal gevormde achterrand van de vleugel geperst. Zo vervangt het de rolroeren. FTV gebruikt de supersonische lucht om de hete stuwstraal van de straalmotor af te buigen, waardoor de richting van het vliegtuig kan worden veranderd.

Infographic van BAE Systems die de werking van MAGMA’s technologieën uitlegt. Klik op de afbeelding om hem te vergroten. © BAE Systems

MAGMA heeft tijdens een serie tests het luchtruim gekozen en de WCC- en FTV-technologie succesvol gedemonstreerd.

Anti-stealth

Door bewegende roeren te vervangen door een simpel systeem dat met lucht werkt, kunnen in de toekomst vliegtuigen worden ontwikkeld die lichter, betrouwbaarder en goedkoper in gebruik zijn, denkt BAE Systems. De technologie kan ook de stealth van een vliegtuig verbeteren, want hoe minder openingen en randen een vliegtuig heeft, des te minder zichtbaar het is op de radar van de vijand.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Bronnen: BAE Systems, New Atlas, The Engineer

Beeld: BAE Systems

KIJK 5/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Filmpjes