De autobanden(r)evolutie

KIJK-redactie

2019-02-17 10:59:01

autobanden bandenrevolutie

Auto’s veranderen en hun banden veranderen mee; dat gaat al ruim honderd jaar zo. Ons vervoermiddel wordt nu eenmaal steeds slimmer, waardoor er steeds hogere eisen worden gesteld aan de banden. En als de ontwikkelaars dan toch bezig zijn: verlossen ze ons ook even van de lekke band?

Op een industrieterrein bij het Franse Clermont-Ferrand bevindt zich het kolossale en spiksplinternieuwe hoofdgebouw van Michelin, de grootste bandenfabrikant van Europa, inclusief Centre de Technologie Michelin, het wetenschappelijke hart van het bedrijf. Aan weerszijden van de Innovation Street werken op tachtig afdelingen in totaal 1700 technologen, scheikundigen en informatici.

Banden moeten bijbenen

In hetzelfde Clermont-Ferrand introduceerden de gebroeders Michelin tijdens de autorace Parijs-Bordeaux-Parijs van 1895 de allereerste rubberen autoband ter wereld. Sindsdien is een wereld zonder rubberen autobanden ondenkbaar. Sterker nog, de vraag blijft stijgen: werden er in 2017 nog 2,25 miljard exemplaren geproduceerd, in 2022 zal er naar verwachting vraag zijn naar 2,65 miljard autobanden.

De nieuwste banden moeten voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen. Zou je een hedendaagse auto de weg op sturen met de banden uit 1895, dan zouden die al bij de eerste bocht aan flarden liggen. Zelfs banden van twee, drie decennia geleden houden het niet lang vol onder de auto’s van nu. Dat heeft alles te maken met het toegenomen vermogen.

De eerste auto die harder reed dan 100 kilometer per uur (in 1899) had een vermogen van 25 kW oftewel 34 pk, maar de krachtigste auto van vorig jaar, de Koenigsegg Regera, heeft 1103 kW oftewel 1500 pk onder de motorkap. Personenauto’s worden bovendien steeds geavanceerder; denk aan ontwikkelingen als elektrisch en autonoom rijden. De banden kunnen daarbij niet achterblijven. Kortom, de uitdagingen waar de bandenindustrie voor staat, zijn enorm.

Dit is het begin van het artikel ‘Keep on rollin’ te vinden in KIJK 3/2019. Deze editie ligt in de winkel vanaf 21 februari tot en met 20 maart.

Meer informatie:

Tekst: Imco Lanting

Beeld: Getty Images

Heb jij de KIJK 50 jaar-special al met daarin de spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad? Zo niet, dan kun je hem nu in onze webshop bestellen!







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Artikelen