Boomkikker gebruikt ‘noise-cancelling’

Karlijn Klei

06 maart 2021 14:59

boomkikker

Sommige kikkervrouwtjes weten met hun met lucht gevulde longen de lokroepen van potentiële partners tussen het gekwaak van niet-soortgenoten uit te pikken.

Op zoek naar een partner, kwaken mannetjeskikkers er flink op los. Maar in de kakafonie van lokroepen van andere kikkers in de buurt, die hetzelfde proberen te bereiken, is het moeilijk om op te vallen. De Amerikaanse groene boomkikker heeft daar een slimme truc voor, zo ontdekte een team Amerikaanse biologen. Door hun longen vol lucht te zuigen, weten de vrouwtjes de kreten van andere soorten weg te filteren. Zo horen ze alleen de lokroepen van interessante mannetjes, zo schrijven de onderzoekers in vakblad Current Biology.

Kikkerkakafonie

Om na te gaan hoe kikkervrouwtjes de kreten van potentiële partners tussen het oorverdovende geluid van andere kikkers nog kunnen horen, namen de onderzoekers de Amerikaanse groene boomkikker (Hyla cinerea) onder de loep.

Het team liet 21 vrouwtjes een reeks geluiden met verschillende frequenties horen. Met behulp van een laser een reflecterende bead die de onderzoekers op het trommelvlies van de kikkers aanbrachten, wisten ze de trillingen van dat trommelvlies, als reactie op de geluiden, vast te stellen.

Wat bleek, de kikkertrommelvliezen trilden aanzienlijk minder als de longen van de kikkers in kwestie gevuld waren met lucht. Althans, dat was het geval voor geluid met een frequentie tussen de 830 en 2730 hertz. En laat die twee uitersten, die de kikkervrouwtjes met gevulde longen dus nog wél hoorden, nou net de frequenties zijn van de lokroepen van de mannelijke boomkikkers.

Ruisonderdrukking

Omdat de niet-interessante geluiden (lees: gekwaak van niet-soortgenoten) alleen werden weggefilterd als de kikkervrouwtjes de longen volgezogen hadden, vermoeden de onderzoekers dat de truc bij deze organen ligt.

Het zou min of meer hetzelfde werken als noise-cancelling koptelefoons, die achtergrondgeluid dempen door actief een antigeluid (tegenfase) te produceren. Bij de kikkers zou het anders oorverdovende gekwaak van niet-soortgenoten hun longen zo laten trillen dat die zo’n tegenfase produceren. Het resultaat: het vrouwtje kan zich heerlijk focussen op de kreten van haar partner in spe.

De vervolgstap, zo schrijven de onderzoekers, is om na te gaan of naast de vrouwtjes ook de mannetjes deze truc kennen. Ook als ze daar achter zijn, hoeven de biologen zich overigens niet te vervelen. De Amerikaanse groene boomkikker is slechts één van pakweg 7200 kikkersoorten. Welke zouden er nog meer aan noise-cancelling doen?

Bronnen: Current Biology, New Scientist