Brouwerijafval omgezet tot brandstof

Eline Feenstra

29 november 2019 08:59

Een nieuwe techniek kan overgebleven gerst van brouwerijen omzetten in koolstof, wat vervolgens gebruikt kan worden als brandstof.

Brouwerijen hebben jaarlijks gigantisch veel gerstafval. Zo produceren de brouwerijen in de EU in een jaar al zo’n 3,4 miljoen ton aan ongebruikt gerst. Best zonde. Maar hier is iets op bedacht: onderzoekers hebben recent een methode ontwikkeld waarbij gerst omgezet kan worden tot brandstof voor huizen in de winter, houtskool voor zomerbarbecues of waterfilters in ontwikkelingslanden.

5G-netwerken

De methode is goedkoop en bestaat slechts uit een paar stappen, zo schrijven de onderzoekers in Journal of Chemical Technology and Biotechnology. Zo wordt in de eerste stap het gerst gedroogd, gevolgd door een chemische en warmtebehandeling met fosforzuur en een kaliumhydroxide-wassing, beide goedkope chemische oplossingen.

Het resultaat bestaat uit actieve koolstof en koolstofnanobuizen, kleine moleculen met ongelooflijke fysieke eigenschappen die onder meer kunnen worden gebruikt in touchscreen-displays, flexibele elektronica, stoffen die energie creëren en antennes voor 5G-netwerken. En hier is veel vraag naar.

Wereldwijd

Aangezien koolstof een belangrijke bron is voor brandstof in de meeste huishoudens, is de behoefte over de hele wereld groot. Normaal gesproken wordt er veel vloeibaar koolstof vanuit het Midden-Oosten naar het Verenigd Koninkrijk verzonden. Bovendien verplaatst de Verenigde Staten een vaste vorm van koolstof via houtpellets naar andere landen. Met de nieuwe methode kan brandstof lokaal geproduceerd en gebruikt worden. En dat is beter voor onze planeet.

Wat anders als afval zal worden beschouwd, kan nu omgezet worden in een nuttige biobrandstof. Een perfect voorbeeld van circulaire economie: het omzetten van een bijproduct tot een product met hogere waarde. Een goede reden om een pilsje (of twee) op te proosten, zou ik zeggen.

Bronnen: Journal of Chemical Technology and Biotechnology, Phys.org