Bruine beer op rampplek Tsjernobyl gespot

Naomi Vreeburg

28 november 2014 16:00

Onderzoekers hebben voor het eerst sinds honderd jaar een bruine beer gefotografeerd in de vervreemdingszone.

Na de kernramp van Tsjernobyl in april 1986 werd er een zone opgesteld waar mensen niet meer mochten komen: de vervreemdingszone. Maar dieren houden zich niet aan deze regels en voor hen lijkt deze plek het paradijs te zijn. Nu hebben onderzoekers zelfs het eerste fotografische bewijs geleverd dat bruine beren het er ook naar hun zin hebben. Dit terwijl deze beesten hier al meer dan een eeuw niet meer voorkomen.

Wetenschapper Mike Wood en zijn team werken al een aantal maanden op de rampplek. Zij onderzoeken wat de totale afwezigheid van mensen is op verschillende diersoorten. Hiervoor plaatsten ze een aantal camera’s. En één van deze apparaten bleek in oktober een bruine beer op de gevoelige plaat te hebben vastgelegd.

Bovendien onderzoekt het team in hoeverre de dieren worden aangetast door de radioactieve stoffen in de omgeving. De wetenschappers focussen zich voornamelijk op grotere zoogdieren, omdat deze de meeste informatie geven over het risico dat mensen zouden lopen wanneer ze weer op deze rampplek gaan wonen.

Bron: BBC News