Chimpansees vermoorden leider

KIJK-redactie

09 maart 2013 13:00

Chimpansees lijken misschien nog meer op mensen dan wij denken. Zo spande een groep mannetjes samen om hun alfamannetje te vermoorden.

De aanval gebeurde in 2011 binnen een groep wilde chimpansees in Tanzania en werd vastgelegd op video. Wetenschappers van de Universiteit van Kent onderzochten de beelden en het levenloze lichaam van het alfamannetje, Pimu genaamd, en publiceerden hun bevindingen in het American Journal of Primatology.

Groter territorium, meer vrouwtjes

De onderzoekers merkten voorafgaand aan de aanval geen dreigementen richting het alfamannetje. De hiërarchie binnen de groep was juist erg stabiel, met weinig agressie tussen de apen. Pimu, de alfa, had alle macht. Bij andere apen zoals bonobo’s, is het gebruikelijk dat de alfa zich keer op keer moet bewijzen om de leider van de groep te blijven. Maar normaal gesproken is het chimpansee-alfamannetje voor een langere tijd zeker van zijn positie.

Wel moet de leider ‘coalities’ sluiten met de andere mannetjes binnen de groep om de stabiliteit te bewaren. En daar hadden de mannetjes duidelijk geen zin meer in. De onderzoekers denken dat ze het alfamannetje doodden om daarna, zonder duidelijke leider, meer kans te maken op een groter territorium en meer vrouwtjes.

Haast menselijke revolutie

Tot nu toe zijn er maar vier gevallen bekend van chimpansees die hun alfamannetje vermoorden, en dat terwijl wetenschappers de apen al decennia lang bestuderen. Het is dan ook zeldzaam dat onderzoekers een haast menselijke revolutie binnen een groep apen weten vast te leggen.

Bronnen: American Journal of Primatology, New Scientist