Computer bedenkt goocheltrucs

KIJK-redactie

2014-11-17 11:00:17

Wetenschappers hebben een computer geleerd om goocheltrucs te bedenken.

Onderzoekers hebben de werking van bepaalde goocheltrucs ingevoerd in een computer. Ook vertelden ze de computer wanneer mensen de truc geloofden of niet. Vervolgens programmeerden ze hem om zelf nieuwe trucs te bedenken. De uitkomst: een kaarttruck en een magische puzzel.

Puzzeltruc

Bij de puzzeltruc legt de goochelaar de puzzel in elkaar. De toeschouwer ziet Osiris en Nephthys – twee goden die volgens de legende over Egypte heersten. Ook ziet hij twaalf spreuken die de twaalf tovenaars moeten voorstellen die hen beschermden. De goochelaar haalt nu de puzzel weer uit elkaar en vertelt dat er op een dag een grote zandstorm was waarbij Nepthys en Osiris in het zand werden begraven en twee van de twaalf spreuken werden vernietigd. Ondertussen legt hij de puzzel weer in elkaar en ja hoor: er zijn nog maar tien spreuken te zien.

De puzzeltruc werkt doordat de puzzel op een andere manier in elkaar wordt gelegd. Daardoor ontstaan tien spreuken die net iets langer zijn dan de twaalf die er eerst lagen. Het verschil in lengte is echter zo klein dat een onwetend publiek het niet snel zal opmerken. De taak van de computer is om te berekenen hoeveel puzzelstukjes er nodig zijn, hoe groot de puzzel moet zijn en hoeveel vormen (spreuken in dit geval) er nodig zijn. De puzzel is hier te downloaden.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Kaarttruc

Bij de kaarttruc wordt een app gebruikt. De goochelaar legt zes kaarten naast elkaar neer en laat de toeschouwer er eentje kiezen. De toeschouwer bekijkt die kaart en dan raadt de app op magische wijze welke kaart het was.

Voor deze truck wordt het pak kaarten van tevoren op een bepaalde manier gesorteerd. De volgorde is ingevoerd in de app. Daarna legt hij een aantal van de bovenste kaarten onderaan de stapel zodat er een willekeurige kaart boven ligt. Hij vraagt naar de kleur van een aantal kaarten en onthoudt welke kaart de toeschouwer pakt. De app weet dan precies welke kaart is gekozen. De app is te downloaden in de Google play store.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Bronnen: Frontiers in Psychology, Queen Mary University of London via EurekAlert!










Meer Nieuws