Brontosaurus krijgt zijn naam terug

KIJK-redactie

08 april 2015 11:00

De Brontosaurus, die al meer dan honderd jaar als Apatosaurus door het leven gaat, mag weer gewoon Brontosaurus heten.

De Brontosaurus is een van de meest bekende en tot de verbeelding sprekende dino’s. Maar in 1903 ontdekten wetenschappers dat de fossielen van de Brontosaurus verdacht veel leken op die van het geslacht Apatosaurus. Vanaf toen kreeg hij de wetenschappelijke naam Apatosaurus excelsus. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de twee toch unieke kenmerken hebben en hoort de Brontosaurus zijn naam terug te krijgen, zo melden onderzoekers van de Universiteit van Lissabon.

Op basis van 477 eigenschappen vergeleken de wetenschappers de twee uitgestorven beesten met elkaar. Hier pasten zij statistiek op toe en kwamen tot de conclusie dat de verschillen tussen de dino’s groot genoeg waren om ze tot een apart geslacht te rekenen.

Doosvormig hoofd

Toen de dieren werden ontdekt kregen ze de namen Apatosaurus ajax en Brontosaurus excelsus. Er werd geen schedel bij de skeletten gevonden en dus werd er een hoofd gemodelleerd voor de Brontosaurus excelsus. De Brontosaurus was een gigantisch beest, net als de Apatosaurus en een andere dino: de Camarasaurus. Daarom werd er een doosvormig hoofd verzonnen dat leek op dat van de Camarasaurus.

Een tijdje later werd een nieuw skelet gevonden dat heel erg veel leek op de Apatosaurus ajax en de Brontosaurus excelsus. Het leek in feite een overgangsvorm tussen die twee. Naar aanleiding daarvan werd besloten dat de Brontosaurus en de Apatosaurus wel heel veel op elkaar leken en werden ze in hetzelfde geslacht geplaatst.

Smal hoofd

In de jaren ’70 lieten onderzoekers zien dat de Apatosaurus helemaal niet verwant was aan de Camarasaurus, maar aan de Diplodocus. Deze had een smal hoofd, lijkend op dat van een paard. Wetenschappers concludeerden dat de Brontosaurus een vergelijkbare schedel moest hebben gehad.

Bronnen: PeerJ, PeerJ via EurekAlert!

Beeld: Davide Bonadonna, Milan, Italy

Meer nieuws over dino’s? Neem dan hier of hier een kijkje.