Wat zijn de populairste onderzoeksgebieden?

Marysa van den Berg

23 augustus 2013 11:00

Van klimaatverandering tot erfelijkheid. Waar worden wetenschappers nu echt enthousiast van?

Het bureau Thomas Reuters zette dit jaar in zijn studie 100 Key Scientific Research Fronts de populairste wetenschappelijke onderzoeksvelden tussen 2007 en 2012 op een rij. De volgende vijf soorten onderzoek doen het goed op de ranglijst:

1. De impact van klimaat op gewassen: wetenschappers zijn hard aan het werk om het effect van klimaatverandering op de oogst te bestuderen en gewassen te kweken die beter bestand zijn tegen de droogte.

2. De vorming van de centraal Aziatische orogene gordel: dit bergachtige terrein in Azië bestaat uit een mengelmoes van gerecyclede aardkorst, sedimentaire rotsen, schaafsel van de zeebodem en vuursteen. Geologen zijn het er nog altijd niet over eens hoe dit bijzondere gebied is ontstaan.

3. Implantatie van de transkatheter-aortaklep: in 2002 werd ontdekt dat de vervanging van een hartklep niet altijd hoeft door de borst open te leggen, maar dat het ook simpelweg kan via een kleine snee en een buisje. Sindsdien is er veel op dit werk voortgeborduurd.

4. Gemiste erfelijkheid: lang gold dat alles van je haarkleur tot je sportieve vermogen is bepaald door je genen. Inmiddels weten we dat ook een deel van de eigenschappen niet wordt overgeërfd, maar ontstaat tijdens je leven. Deze subtiele DNA-aanpassingen zijn het onderwerp van veel onderzoek.

5. Verzuring van oceanen: door een stijgend koolstofdioxidegehalte in de lucht verzuurt zeewater, met als gevolg dat de schelpen en de bottige buitenkant van sommige zeedieren en -planten aan het oplossen zijn. Hoe werkt dit proces precies en hoe snel gaat het? Dat zijn dingen die nu worden uitgezocht.

Meer populaire onderzoekvelden zijn te vinden op Wired.

Beeld: USFWS – Pacific Region