Donorbloed onzichtbaar gemaakt voor immuunsysteem

kijkmagazine

13 maart 2011 13:00

Nooit meer gedoe met bloedgroep A of 0, positief of negatief. Door rode bloedcellen onzichtbaar te maken voor het immuunsysteem hebben Canadese onderzoekers de ontwikkeling van universeel bloed vooruit geholpen.

Biomedische wetenschappers van de McGill-universiteit hebben een zogenoemde immunocamouflagetechniek ontwikkeld voor rode bloedcellen. Dit is een soort onzichtbaarheidsmantel, die ervoor zorgt dat deze bloedcellen onzichtbaar zijn voor het immuunsysteem, terwijl ze wel gewoon hun werk kunnen doen.

Dit is een belangrijke ontwikkeling voor bloedtransfusies, waar het immuunsysteem nog wel eens roet in het eten kan gooien. Mensen met bloedgroep A hebben bijvoorbeeld antistoffen tegen bloedgroep B. Als zij bij een transfusie B-bloedcellen in hun lichaam krijgen, zal het immuunsysteem tegen deze cellen gaan vechten, met uiteindelijk de dood tot gevolg. Daarom is het belangrijk dat mensen alleen bloed krijgen van hun eigen bloedgroep.

Dat is natuurlijk geen ideale situatie. De wetenschappelijke wereld was daarom al langer op zoek naar een manier waarbij het niet uitmaakt wie welk bloed krijgt. En dat lijkt nu aardig gelukt. De resultaten zijn, volgens de onderzoekers, “een belangrijke stap richting de ontwikkeling van universele bloedproducten.”

Bronnen: American Chemical Society via EurekAlert!, Biomacromolecules