Drone vergaat uit zichzelf

Naomi Vreeburg

13 november 2014 16:00

NASA is bezig met het maken van een drone die vanzelf oplost wanneer hij is neergestort.

Wanneer je de behoefte hebt om iemand te bespieden, kun je natuurlijk een drone gebruiken. Maar wat als deze UAV crasht? Dan is de kans groot dat je slachtoffer de drone vroeg of laat ontdekt. Om dit te voorkomen, is het NASA’s Ames Research Centre in Californië bezig met het maken van een bio-drone die vanzelf vergaat als hij ter aarde stort.

De UAV bestaat grotendeels uit materialen van levende wezens en dan vooral uit schimmeldraden – ook wel mycelia genoemd. Over deze draden zit een beschermende coating van rubberachtige cellulose dat is geproduceerd door bacteriën. En hierover heen zit een laagje eiwitten uit het speeksel van veldwespen om de drone waterproof te maken.

Al deze genoemde materialen vergaan wanneer het onbemande spionagevliegtuigje neerstort. Om het extra afbreekbaar te maken, bestaat het schakelsysteem uit zilveren nanodeeltjes die vanzelf kunnen oplossen.

Een kanttekening die wel even moet worden geplaatst, is dat er nog altijd onderdelen in de drone aanwezig zijn die niet kunnen worden vervangen door biologische materialen. Voor de eerste proefvlucht was de UAV bijvoorbeeld nog uitgerust met normale propellers en een standaard batterij. Maar er is in ieder geval een beginnetje gemaakt.

Bronnen: Engadget, New Scientist