Dvd: Ons brein

KIJK-redactie

24-08-2012 09:00:15

Dvd Ons brein - banner

De BBC-dvd-box Ons brein bevat twee complete, maar helaas alweer wat oudere series over de menselijke hersenen.

Qua kwantiteit zit het wel snor, met deze fraaie BBC-dvd-box, die negen keer 49 minuten bevat over ons brein – “de meest complexe structuur in het universum”. Maar qua actualiteit is de box een dompertje: je krijgt twee verschillende series, een kortere (The human mind) die oorspronkelijk werd uitgezonden in 2003 en een langere (Brain story) die zelfs al uit 2000 stamt.

Dvd Ons brein - coverDe korte serie is, hoewel mooi gemaakt, misschien een tikje simplistisch voor de doorgewinterde KIJK-lezer. Maar de langere serie, gepresenteerd door de in Engeland befaamde barones-annex-neurowetenschapper Susan Greenfield, is schitterend. Een keur aan aansprekende onderzoekers, bijzondere case studies en fascinerende inzichten passeert de revue.

Fijn dat dit ‘ouwetje’ nu eindelijk op dvd is.

*** | 441 minuten | € 24,99