Geen onaangetaste plekken meer op aarde?

Laurien Onderwater

09 juni 2016 13:00

Zijn er geen ongerepte plekken meer op aarde?

Wetenschappers beweren dat alles op aarde al is geteisterd door menselijke activiteit.

De echte globetrotters onder ons kennen het: op zoek gaan naar een stuk ongerepte natuur. Een plekje op aarde waar nog niemand is geweest. Toch? Een groep archeologen denkt dat dit een utopie is. Zij claimen dat er geen enkele onaangetaste plek op onze aarde meer is.

Uitpluizen

Dertig jaar aan archeologische verslagen spitten de onderzoekers door. Ook bestudeerden ze gevonden microfossielen. Uit deze data concludeerden de archeologen dat alle plekken op aarde inmiddels zijn bezocht of beïnvloed door mensen.

Dit komt niet alleen door de enorme technologische en sociale veranderingen die plaatsvonden tijdens de Industriële Revolutie. Volgens de onderzoekers was de menselijke impact op de natuur al duizenden jaren eerder merkbaar. Toen stierven veel soorten uit als gevolg van een snelle bevolkingsgroei.

Het duidelijkste voorbeeld is de enorme afname in megafauna die 50.000 tot 10.000 jaar geleden plaatsvond. Deze reductie had rampzalige gevolgen voor ecosystemen. De zaden van veel plantensoorten konden bijvoorbeeld niet meer worden verspreid door het wegvallen van vogelsoorten.

Genegeerd

Volgens Appy Sluijs, van de afdeling mariene palynologie en paleo-oceanografie aan de Universiteit Utrecht, zitten er wel wat haken en ogen aan het onderzoek. “Ze hebben het in hun onderzoek alleen over terrestrische systemen, terwijl 70 procent van het aardoppervlak bedekt is met zee”, mailt hij. “Verreweg het grootste gedeelte van de oorspronkelijke ongerepte natuur wordt dus zomaar even genegeerd.”

Jan Kolen, landschapsarcheoloog aan de Universiteit Leiden, is het met Sluijs eens. “Er wordt vanuit gegaan dat de meeste door de mens in gang gezette veranderingen onomkeerbaar zijn. Dat is een typisch historische en niet noodzakelijk ecologische visie op de lange-termijnveranderingen van, in en op het aardoppervlak.”

Dus wie weet valt er nog wat te redden en wordt die utopie toch weer een beetje werkelijkheid.

Bronnen: PNAS, ScienceAlert