Op de Patuxent River Naval Air Station heeft een F-35B ‘Jump Jet’ voor het eerst in het donker een verticale landing uitgevoerd. En dat levert spectaculaire beelden op.
De B-versie van de geplaagde Joint Strike Fighter is bedoeld om op lastig bereikbare plekken te kunnen landen of vanaf kleinere vliegdekschepen als de America class amphibious assault ships te kunnen opereren. Om dat voor elkaar te krijgen, is de STOVL-variant (Short Take Off Vertical Landing) uitgerust met een extra turbine, het Rolls-Royce LiftSystem, waarmee hij stuwkracht naar beneden kan richten. En zo is het toestel in staat om na een heel korte aanloop op te stijgen en verticaal te landen.
Bekijk het filmpje op de site AOL Defense.
Het is de bedoeling dat deze F-35-versie onder meer de AV-8B Harriers van de Britse en de Amerikaanse marine gaat vervangen. Maar STOVL maakt het toestel technisch gezien een heel stuk ingewikkelder dan de ‘conventionele’ F-35 A en C, en de problemen des te groter.
Bron: AOL Defense
http://finance.yahoo.com/news/meet-f-35-uss-200-144812833.html
Dat is nog maar de prijs van de gewone versie. Deze STOVL versie is duurder. Een kind zou echter al 4.5 miljard kunnen delen door 200 miljoen USD en kunnen stellen dat we daar geen 30 of 35 toestellen voor kunnen krijgen zoals de VVD hoopt of de 40 waar de regering nog aan vasthoud. Verder is nog steeds maar 20% van de test gedaan aan dit wrak en zou je nu al kunnen speculeren dat dit wrak wellicht een kostprijs kan krijgen van USD 250 miljoen. Dit terwijl de Fyra 35 maar een goedkope versie is van de F22 die als wij hem mochten bestellen misschien 150 miljoen USD zou kosten. Maar ja, de F22 mocht nieteens verkocht worden aan andere landen.