Filmpje: MIT toont oorzaak van geur na regen

Naomi Vreeburg

2015-01-22 09:00:45

Het MIT heeft met behulp van high-speed camera’s ontdekt hoe de geur na een regenbui ontstaat.

Je kent die aparte geur waarschijnlijk wel wanneer je na een stortbui naar buiten gaat. We noemen dit petrichor en sinds 1960 denken wetenschappers dat deze aroma wordt veroorzaakt doordat oliën en chemicaliën vrijkomen uit droge grond wanneer hier regendruppels op vallen. Maar niemand heeft nog in beeld gebracht hoe deze geur wordt verspreid. Tot nu.

Onderzoekers Cullen Buie en Youngsoo Joung filmden met hogesnelheidscamera’s regendruppels die op 16 verschillende bodemmonsters vielen. Ook varieerde het MIT-team de intensiteit en snelheid van de druppels door ze op verschillende hoogtes naar beneden te laten vallen.

Buie en Joung zagen dat wanneer een regendruppel een doorlatend oppervlakte raakte, er kleine belletjes werden gevormd in die druppel. Deze werden steeds groter en stegen op. Uiteindelijk barstten ze open en lieten ze een fontein van aerosolen – mengsels van stofdeeltjes – los in de lucht. De onderzoekers geloven dat deze aerosolen verantwoordelijk zijn voor de regengeur.

Ook merkten ze op dat bij een lichte regenbui, waarbij druppels langzamer vallen, meer van deze mengsels vrijkomen dan bij een zware plensbui. Dit verklaart waarom petrichor vaker voorkomt na een miezerbuitje.

Bronnen: Nature CommunicationsHuffington Post