Filmpje: op zoek naar buitenaards leven

Naomi Vreeburg

03 december 2015 16:00

Zijn we alleen in het heelal? Op alweer de zeventiende editie van KIJK Live! vertelde Lucas Ellerbroek over de manieren waarop we deze vraag kunnen beantwoorden.

In KIJK 10/2015, die hier nog online te bestellen is, besteden we er uitgebreid aandacht aan: de zoektocht naar buitenaards leven. Want stel dat er ook op andere (verre) planeten levende wezens rondlopen; hoe vind je ze dan? Op de vorige editie van KIJK Live! maakte schrijver en sterrenkundige Lucas Ellerbroek ons wijzer over de jacht op buitenaards leven.

“Wetenschap begint allereerst met een kop koffie, maar daarna met een vraag. En de vraag waarmee ik me in het dagelijks leven probeer bezig te houden is een heel grote vraag”, begint Ellerbroek. “De vraag: zijn wij alleen? Volgens mij de meest intrigerende vraag die de mensheid zich kan stellen.”

Om deze vraag te beantwoorden bestuderen wetenschappers onder meer exoplaneten, planeten die draaien om een andere ster dan de zon. In 1995 werd de eerste exoplaneet door de Zwitserse astronoom Michel Mayor ontdekt. “Maar één zwaluw maakt nog geen zomer. Gelukkig werden er steeds meer planeten bij andere sterren gevonden toen men eenmaal wist waar ze moesten kijken, namelijk overal.” En een aantal van deze hemellichamen blijkt de juiste temperatuur te hebben om leven te herbergen.

Benieuwd welke technieken erbij komen kijken om de zoektocht naar buitenaards leven bij te staan? Bekijk dan het filmpje van de presentatie van Lucas Ellerbroek hieronder.

Deze editie van KIJK Live! was de laatste van dit jaar, maar in 2016 kun je (weer) van de partij zijn. Houd deze site in de gaten voor tijd en locatie.