Fruitvliegen denken voordat ze doen

KIJK-redactie

2014-05-23 11:00:42

Fruitvliegen zijn slimmer dan we dachten. De kleine insecten denken namelijk na voordat ze iets doen.

In een nieuw onderzoek van de Universiteit van Oxford moesten fruitvliegjes een keuze maken tussen twee geurbakjes die beide aan een kant van een smalle kamer werden neergezet. De insecten werden vooraf getraind om een van de luchtjes te vermijden.

Wanneer de geuren veel van elkaar verschilden, namen de insecten vliegensvlug het besluit om naar het juiste bakje te vliegen. Wanneer de luchtjes op elkaar leken, ging dit proces veel trager. Op basis hiervan concludeerden de wetenschappers dat fruitvliegen eerst nadenken voordat ze iets besluiten, iets wat wordt gezien als een teken van hoge intelligentie.

Genetische besluiteloosheid

De onderzoekers ontdekten bovendien dat het FoxP-gen een belangrijke rol speelt bij dit denkproces. Fruitvliegen die mutaties hadden in dit stukje DNA waren namelijk besluiteloos: ze konden niet kiezen tussen de twee geuren.

Door het FoxP-gen te bestuderen in fruitvliegjes, komen we misschien meer te weten over ons eigen DNA; wij hebben dit gen namelijk ook, in viervoud zelfs. Wie weet kunnen we dus nog wat van deze minidiertjes leren.

Bronnen: Science, University of Oxford via EurekAlert!

Tekst: Naomi Jansen