Fruitvliegje met beter seksleven leeft langer

KIJK-redactie

02 december 2013 09:00

Nieuw onderzoek laat zien dat niet alleen voedsel invloed heeft op de veroudering, maar ook de psychische gesteldheid.

Het klinkt misschien als een ontzettende open deur, maar seks is goed voor je. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor fruitvliegjes. Nieuw onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat ze er langer door leven. Fruitvliegjes (Drosophila melanogaster) die niet genoeg seks krijgen, raken namelijk gefrustreerd – met alle gevolgen van dien.

Seksuele beloning

Die gevolgen variëren bij mannelijke fruitvliegjes van een hoger vetgehalte, of juist een verminderd hongergevoel, tot veel stress. Uiteindelijk betekende dit ook voor de fruitvliegjes dat ze minder lang leefden.

fruitvliegje2

Dit blijkt uit een reeks experimenten die de wetenschappers hebben gedaan. De mannelijke fruitvliegjes kregen bij die experimenten bepaalde vrouwelijke ‘geuren’ te ruiken, waardoor ze in de veronderstelling waren dat ze zich in een seksrijke omgeving bevonden. Die geuren werden door genetisch gemanipuleerde mannetjes verspreid. Toen de ‘echte’ mannetjes geen daadwerkelijke beloning kregen, in de vorm van seks (sexual reward), vertoonden ze stressvol en gefrustreerd gedrag.

Zekere voor het onzekere

Lang werd gedacht dat alleen de hoeveelheid voedsel invloed heeft op de uiteindelijke leeftijd. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat rantsoenering een positief effect heeft op de levensduur van fruitvliegjes. Nu kan daar de psychische gezondheid aan toegevoegd worden.

Die conclusie kan een opstapje zijn voor volgend onderzoek naar mensen en daaruit moet blijken of seks bij ons ook een positief effect heeft op de levensduur. In de tussentijd kun je natuurlijk het beste het zekere voor het onzekere nemen…

Bronnen: ScienceUniversity of Michigan Health System via EurekAlert!

Beelden: André Karwath/CC BY-SA 2.5