Geld en dure auto’s laten ons watertanden

KIJK-redactie

2011-09-22 16:00:47

Dat we kwijlen als we lekker eten ruiken, is al bekend. Maar nieuw onderzoek toont aan dat we het ook doen bij niet-eetbare producten.

Als iets ons doet watertanden, wil dat zeggen dat we het heel graag willen. Als we iets lekkers ruiken, kan het water ons namelijk letterlijk in de mond lopen. Maar gebeurt dat ook als we iets willen dat niet eetbaar is? David Gal, auteur van een nieuwe studie gepubliceerd in het Journal of Consumer Research, onderzocht het en vond het antwoord: ja.

Een voorbeeld van een product waar mensen van gaan watertanden, is geld. Daar kwam Gal achter door de deelnemers van zijn experiment de opdracht te geven gedetailleerd een periode in hun leven te beschrijven waarin ze zich juist wel of juist niet rijk en machtig hadden gevoeld. Dit deden ze terwijl ze katoenen rolletjes in hun mond hadden. Na de opdracht kregen ze foto’s van geld te zien.

Aan het einde van de test woog Gal de rolletjes om de hoeveelheid speeksel te meten. En wat bleek: mensen die zich machteloos voelden, kwijlden meer bij het zien van geld dan de mensen die zich rijk voelden. “Voor hen is geld een grotere beloning dan voor mensen die al macht hebben”, legt Gal uit. “Zij gaan ervan kwijlen, omdat zij er meer naar verlangen.”

Voor de tweede test onderzocht de auteur of mannen watertanden bij het zien van dure sportauto’s. Dit keer moest een aantal van de mannen eerst denken aan een mooie vrouw. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat mannen die indruk willen maken op vrouwen, opvallende, dure dingen willen hebben. Gal liet de mannen daarom foto’s van mooie vrouwen zien en liet ze uitkiezen met wie ze zouden willen daten. Vervolgens moesten ze hun eerste, perfecte date opschrijven. Andere mannen kregen de opdracht over een bezoek aan de kapper te schrijven. Na de test bleek dat de mannen die wilden daten meer kwijlden bij het zien van sportauto’s.

“Waarom kwijlen mensen als ze geld of dure sportauto’s zien?” vraagt Gal zich af. “Een mogelijkheid kan zijn dat alles wat we graag willen, biologisch of niet-biologisch, hetzelfde beloningssysteem in de hersenen activeert. En daarvan is kwijlen het gevolg.”

Bronnen: University of Chicago Press Journals via ScienceDaily, Journal of Consumer Research

Beeld: Tracy O







De nieuwste editie

ook online te bestellen

Nummer 12




Meer Nieuws