Grootste roofdino leefde in water

Naomi Vreeburg

12 september 2014 09:00

Een dino met de naam Spinosaurus blijkt de grootste roofdinosaurus te zijn die ooit is ontdekt. Alsof dit nog niet bijzonder genoeg is, werd er ook vastgesteld dat het enorme wezen voornamelijk in het water leefde.

In Jurassic Park zien we dino’s voornamelijk op het land rondbanjeren. Een internationaal onderzoeksteam heeft nu echter het eerste bewijs geleverd van een dinosaurus, de Spinosaurus, die zich ook in het water thuis voelde. Hij bracht hier het grootste deel van zijn leven door en ook jagen ging hem hier goed af, zo blijkt uit botresten van het uitgestorven dier dat naar schatting groter was dan de Tyrannosaurus rex.

Zwiepende staart

Het team kwam tot deze conclusie na het bestuderen van museumstukken en afbeeldingen die meer dan 100 jaar geleden zijn gemaakt bij de eerste ontdekking van de Spinosaurus in Egypte. Hiernaast werden ook fossielresten onderzocht die recent zijn ontdekt in de Marokkaanse Sahara. Deze resten zijn opgegraven bij de geologische formatie Kem Kem Beds, waar vroeger een grote rivier stroomde. Eerder werden hier fossielen van onder andere haaien en coelacanten gevonden.

schedel spinoDe wetenschappers ontdekten kleine neusgaten achterop de schedel van de dino waarmee hij kon ademhalen wanneer de rest van zijn kop onder water was. Ook had het wezen een erg lange nek en snuit (zie afbeelding hierboven), zodat zijn lichaamsgewicht vooral hier was gecentreerd. Hierdoor had het dier moeite met lopen, maar kon hij zich prima door het water bewegen. Bovendien waren de botten in zijn staart losjes verbonden, zodat hij hem heen en weer kon zwiepen om te zwemmen.

Groter dan T-rex

Met behulp van een CT-scan maakten onderzoekers vervolgens een digitaal model van de botten. Zo konden ze een schatting geven hoe groot het dier is geweest. En van top tot teen was het reusachtige wezen meer dan 15 meter lang. Dit is bijna 3 meter groter dan Tyrannosaurus rex en de Spinosaurus mag zich hiermee de recordhouder noemen van grootste roofdino tot nu toe.

Bronnen: Science