Handdoekjes hygiënischer dan drogers

KIJK-redactie

24 november 2014 11:00

Rondom handdrogers zijn 27 keer meer bacteriën aanwezig dan rondom de houder van papieren handdoekjes, blijkt uit recent onderzoek.

Door een handdroger te gebruiken, worden je handen besproeid met andermans bacteriën, zo stellen wetenschappers. Ze ontdekten dat handdrogers meer bacteriën verspreiden dan papieren handdoekjes. Vooral jet-airhanddrogers – de drogers waar je je handen in een opening steekt en die met koude lucht droog worden geblazen – blijken onhygiënisch te zijn. Zij verspreiden 27 keer zoveel bacteriën als papieren handdoekjes.

Besmet met Lactobacillus

De onderzoekers besmetten nephanden met de onschuldige bacterie Lactobacillus, die normaal gesproken niet in openbare toiletten wordt gevonden. De handen werden slecht gewassen en daarna gedroogd met een handdoekje of droger.

Het aantal bacteriën rondom jet-airhanddrogers bleek 4,5 keer hoger dan rondom warmeluchtdrogers en maar liefst 27 maal zo hoog als rondom een houder van papieren doekjes. De bacteriën rondom de drogers bleven bovendien lang in de lucht: 15 minuten na het drogen werden er nog steeds Lactobacilli in de lucht gevonden.

Vergelijkbaar met eerdere onderzoeken

Eerder onderzoek laat ook al zien dat papieren handdoekjes hygiënischer zijn dan handdrogers. Zo bleek dat het aantal bacteriën op de handen bij het gebruik van twee soorten papieren handdoekjes afneemt met meer dan 34 procent op de vingertoppen en 32 procent op de handpalmen. Na het gebruik van een gewone handdroger nam het aantal bacteriën toe met ruim 114 procent op de vingertoppen en  230 procent op de handpalmen. Werd er een  jet-air droger gebuikt dan nam het aantal bacteriën toe met ruim 28 procent voor de vingertoppen en 9 procent voor de handpalmen.

Er zijn meer studies die iets dergelijks laten zien, maar ook veel onderzoeken waaruit blijkt dat er weinig verschil is tussen handdrogers en papieren handdoekjes als het gaat om het aantal bacteriën dat wordt verspreid. Er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat drogers hygiënischer zijn dan handdoekjes, hoewel dit er niet veel zijn.

Bronnen: The Journal of Hospital Infection, University of Leeds via EurekAlert!