Hardlopen geneest blinde muizen

KIJK-redactie

30 juni 2014 11:00

Wetenschappers hebben ontdekt dat een lui oog bij muizen beter geneest door de combinatie van fysieke inspanning en visuele prikkels. Alleen fysieke inspanning of alleen het aanbieden van visuele stimuli bleek geen effect te hebben.

In 2010 werd al aangetoond dat hardlopen de respons van het hersendeel dat visuele prikkels verwerkt, de visuele cortex, meer dan verdubbelt. Dit komt waarschijnlijk doordat het belangrijker is om je omgeving nauwgezet in de gaten te houden wanneer je snel beweegt. Als je stilstaat, kunnen je hersenen energie besparen door minder actief te reageren op visuele input.

De onderzoekers bedachten dat rennen ook wel eens zou kunnen helpen bij het genezen van amblyopie; een ‘lui oog’. Kinderen die vanaf de geboorte beperkt zicht hebben in een van hun ogen, bijvoorbeeld door staar of een hangend ooglid, kunnen deze aandoening ontwikkelen. Ze leren niet hoe ze waarnemingen van het niet werkende oog moeten verwerken. Als zo iemand als volwassene wordt geopereerd, is het brein nog steeds niet in staat deze visuele input om te zetten in een beeld. De genezing van ambylopie kan daardoor langzaam en onvolledig zijn. Maar de wetenschappers dachten dat het combineren van fysieke inspanning met visuele prikkels de genezing misschien zou ondersteunen.

Muizen met een blind oog

Om deze hypothese te testen, sloten ze een oog van muizen tijdens de periode waarin het zicht zich ontwikkelt, zodat de dieren een blind oog kregen. Daarna verdeelden ze de muizen in twee groepen. De dieren in groep een kregen drie weken lang een paar uur per dag intensieve training. Ze renden in een looprad terwijl ze een bewegend patroon te zien kregen. De tweede groep kreeg geen speciale training.

Al na een week observeerden de onderzoekers activiteit in de virtuele cortex van de muizen in de trainingsgroep. Na twee weken waren deze dieren volledig hersteld. Bij de andere groep ging het proces echter veel langzamer. Ook herstelde deze groep nooit volledig.

Alleen de combinatie

De wetenschappers voerden vervolgens experimenten uit om te kijken of alleen het veranderende patroon of alleen het rennen in een looprad effect had op het herstel. Dit bleek niet het geval te zijn. Ze concluderen dan ook dat de combinatie van fysieke inspanning en de visuele prikkels een gunstig effect heeft op de genezing van een lui oog.

Of deze vorm van behandeling ook voor mensen werkt, is nog niet bekend.

Bronnen: eLife, Nature News